Ak chcete zvýšiť zisk, môžete urobiť tri veci: znížiť náklady, zvýšiť ceny alebo zvýšiť predaj. Znižovanie nákladov má svoje hranice, pod určitou hranicou bude mať negatívny vplyv na kvalitu výrobkov a služieb. Zvýšenie cien odradí niektorých zákazníkov a môže byť dokonca kontraproduktívne. Správnou cestou je zvýšenie predaja. Aby ste to dosiahli, budete musieť zlepšiť marketing svojho e-shopu. Tu je niekoľko tipov, ako robiť marketing e-shopu.
Dlhodobý nárast predaja znamená, že váš e-shop rastie. S tým súvisia nielen vyššie zisky, ale aj vyššie nároky na množstvo tovaru na sklade, skladové priestory, administratívu a spracovanie objednávok. Nie je teda menší e-shop lepší? Samozrejme, ak ste na hranici svojich časových a priestorových možností a tiež nechcete prijímať zamestnancov alebo riešiť väčší sklad, potom pre vás cesta zvyšovania obratu pravdepodobne nie je tá správna. V takom prípade však nemôžete očakávať zvýšenie tržieb. Na druhej strane, väčšie e-shopy sú stabilnejšie a s lepším výhľadom do budúcnosti.
Kľúčové faktory ovplyvňujúce tržby e-shopu
Sezónne výkyvy, udalosti na trhu a v spoločnosti, aktivity konkurencie, marketing e-shopu a možno aj postavenie hviezd na oblohe ovplyvňujú predaj e-shopu? Pravdepodobne áno, ale skutočne kľúčové faktory sa dajú zhrnúť do 3 bodov:
- Návštevnosť
- Konverzný pomer
- Životná hodnota zákazníka (CLV)
Je to veľmi jednoduché. Predávať môžete len tomu, kto navštívi váš internetový obchod. Väčšia návštevnosť webových stránok znamená viac teoretických zákazníkov. Prečo teoretických? Nie každý návštevník nakúpi. Miera konverzie je hodnota udávajúca percento návštevníkov, ktorí dokončia nákup. Zvýšením konverzného pomeru zvýšite predaj bez toho, aby ste museli zvýšiť návštevnosť.
Customer lifetime value (CLV, niekedy sa do slovenčiny prekladá ako celoživotná hodnota zákazníka) je celková suma peňazí, ktorú získate od zákazníka za celé obdobie jeho interakcie s vaším obchodom. Ak u vás zákazník nakupuje opakovane, jeho hodnota sa zvyšuje. Cieľom každého maloobchodníka by malo byť udržať si existujúcich zákazníkov a dosiahnuť, aby opakovane nakupovali, najlepšie so zvyšujúcou sa hodnotou objednávky – tak zvýšite CLV. Predaj existujúcim zákazníkom je vždy jednoduchší a hlavne lacnejší ako získavanie nových.
Ako zvýšiť predaj v elektronickom obchode prostredníctvom marketingu
Najlepšia marketingová stratégia elektronického obchodu závisí od silných a slabých stránok konkrétneho elektronického obchodu, jeho obchodného modelu, produktov, služieb, cieľovej skupiny a trhu. Nasledujúce tipy vám pomôžu zamyslieť sa nad bodmi, v ktorých by ste mohli svoju stratégiu zlepšiť.
1. Zlepšite svoju predajnú cestu
Viete, odkiaľ k vám zákazníci prichádzajú, čo na stránke robia a koľko z nich nakupuje? Preskúmajte tieto údaje. Ak máte vysokú návštevnosť a nízke konverzie, budete sa musieť zamyslieť nad tým, či je váš elektronický obchod dobre prispôsobený na nakupovanie a či je niečo, čo zákazníkov odrádza. Zákazníci by mali mať možnosť jednoducho nájsť, čo potrebujú, vložiť tovar do košíka a zaplatiť. Ak je e-shop neprehľadný, nefunkčný alebo neponúka pohodlné možnosti platby a dopravy, zákazníci ho predčasne opustia.
Môže sa tiež stať, že privediete irelevantných návštevníkov. Pomocou analytických nástrojov zistíte, odkiaľ vaši návštevníci prichádzajú. Je možné, že ich k vám privádza zle nastavená reklama alebo nevhodné kľúčové slovo a návštevníci odchádzajú z vašej stránky, pretože pôvodne hľadali niečo iné.
Ak je vaša miera konverzie dobrá, ale návštevnosť nízka, možno budete musieť zistiť, ako prilákať väčšie publikum. Skúste použiť platené reklamné kampane, marketing v sociálnych médiách alebo možno stránky na porovnávanie produktov.
TIP: Chcete sa dozvedieť viac o porovnávaní nákupov? Pozrite si tento článok o výbere stránky na porovnávanie nákupov alebo si pozrite pluginy, ktoré spájajú váš e-shop WooCommerce so stránkami na porovnávanie nákupov.
2. Spustite platenú reklamnú kampaň
Platená reklamná kampaň môže byť dobrým nástrojom, ktorý privedie do vášho e-shopu viac návštevníkov. Reklamné kampane môžu byť offline (letáky, billboardy, televízia, rádio) alebo, čo býva pre e-shopy zaujímavejšie, online.
Výhodou online reklamy je cielenie a merateľnosť. Môžete využiť PPC kampane, obsahové reklamy, kampane na sociálnych sieťach, reklamu na porovnávačoch. Všetky typy online reklamy je možné zacieliť na požadované publikum tak, aby sa do vášho obchodu preklikli relevantní zákazníci, ktorí majú najväčšiu šancu nakúpiť. Zároveň môžete merať výsledky online reklamy a podľa toho upravovať svoje kampane.
3. Spolupracujte s influencerom
Marketing s influencermi môže zviditeľniť váš obchod v sociálnych médiách a priviesť nových zákazníkov. Influenceri sú používatelia sociálnych médií, ktorí majú určitý počet sledovateľov. Ak nájdete influencera, ktorého publikum je zároveň vašou cieľovou skupinou, môžete s ním nadviazať spoluprácu:
- platená spolupráca – influencer dostane zaplatené za propagáciu vášho produktu alebo firmy v dohodnutom rozsahu
- barterová spolupráca – poskytnete influencerovi produkt(y) na vyskúšanie výmenou za recenziu na jeho profile
- zľavové kupóny – vytvorte zľavový kód, ktorý influencer poskytne svojmu publiku a dostane províziu, keď uskutoční nákup s jeho kódom.Vďaka kódu máte tiež dobrý prehľad o tom, aká je spolupráca efektívna.
4.Využite marketing na sociálnych sieťach
Svoj e-shop môžete propagovať aj na sociálnych sieťach.Zapojte svoje potenciálne publikum užitočným obsahom, informujte ho o nových produktoch a šírte povedomie o svojej značke.Pomocou sociálnych médií udržiavajte kontakt so svojimi zákazníkmi a lákajte ich na ďalší nákup.Obsah v sociálnych médiách býva osobnejší a zábavnejší ako na webovej stránke, takže pomáha budovať vzťah so zákazníkmi (preto sa nazývajú sociálne) a vytvárať komunitu.
Dôležité je vybrať si správnu sociálnu sieť.Vždy sa riaďte tým, kto je vaša cieľová skupina a na ktorej sociálnej sieti je aktívna. Na prilákanie žien v strednom veku bude určite vhodná iná sieť ako pre mladých manažérov.
5.Spustite e-mailovú marketingovú kampaň
Rovnako ako marketing na sociálnych sieťach, aj e-mailový marketing vám môže pomôcť udržať kontakt so zákazníkom a viesť ho k opakovanému nákupu. Navyše databázu e-mailových kontaktov, ktorú si vytvoríte, máte vždy k dispozícii, na rozdiel od kontaktov sledovateľov v sociálnych médiách. Viac informácií o e-mailovom marketingu si môžete prečítať v našom článku.
TIP: Ak si chcete e-mailový marketing pre e-shopy WooCommerce ešte viac uľahčiť, môžete použiť pluginy pre e-mailing.
6.Zlepšite používateľskú skúsenosť svojho e-shopu
To, ako pohodlne a príjemne u vás zákazníci nakupujú, priamo ovplyvňuje konverzie.Pri prehodnocovaní používateľského zážitku sa zamerajte najmä na:
- Dizajn a značku.Odráža vzhľad stránky elektronického obchodu vašu značku?Hodí sa vzhľad a atmosféra vášho webu k sociálnym médiám, e-mailovým bulletinom atď.Vzhľad e-shopu by mal zákazníkov lákať a zároveň zostať prehľadný.
- Stránky produktov. Zhodnoťte, ako vyzerajú jednotlivé stránky produktov.Obsahuje text všetky potrebné informácie, je ľahko čitateľný? Aká je kvalita fotografií? Fungujú tlačidlá na výber počtu položiek, variantov a pridanie do košíka?Zobrazenie používateľských recenzií produktov presvedčí nerozhodných zákazníkov.
- Proces výberu dopravy a platby.Je jednoduché prekliknúť sa do košíkov a k pokladni?Aké sú spôsoby platby a dopravy – je ich dostatok, sú jasne popísané, funguje výber?
- Responzibilita.Je nakupovanie rovnako pohodlné na počítači, mobile aj tablete?
7. Znížte počet opustení košíka
Až 7 z 10 zákazníkov opustí nákupný košík v elektronickom obchode pred zaplatením.Nastavte e-mailové upozornenia na opustenie košíka a priveďte časť z nich späť. Samozrejme, takéto upozornenia môžete posielať len registrovaným a prihláseným zákazníkom, ale v takom prípade je úspešnosť e-mailových upozornení vysoká.
Ďalšia možnosť sa nazýva retargeting (alebo tiež remarketing). Ide o spôsob cielenia reklamy, napríklad bannerov, na zákazníkov, ktorí už navštívili váš e-shop (alebo nákupný košík). Ak títo zákazníci nedokončili nákup, môžete im ho pripomenúť prostredníctvom obsahovej reklamy na úplne iných stránkach.
8. Povzbudzujte zákazníkov k nákupu
Čo tak zľava na prvý nákup?Zľavový kód výmenou za prihlásenie sa do e-mailu na odber vášho newslettera alebo doprava zadarmo od určitej výšky objednávky. Zákazníci na takéto bonusy zvyčajne dobre reagujú a oplatí sa im to.
Najmä ak výmenou získate e-mail zákazníka. Potom, aj keď zákazník nenakúpi hneď, môžete jeho e-mail použiť na ďalšie kontaktovanie a e-mailový marketing.
9. Spustite vernostný program
Ponuka zliav pre stálych zákazníkov, zbieranie bodov za nákupy alebo prípadne výhody za odporučenie nového zákazníka pomáhajú zvyšovať CLV. Motivujú zákazníkov k opakovaným nákupom a vyšším hodnotám objednávok, ak to znamená, že dostanú niečo navyše. Aj keď to znamená, že stáli zákazníci nakupujú lacnejšie, ak to dobre spočítate, oplatí sa to. Získavanie nových zákazníkov býva nákladnejšie.
10. Poskytovanie vynikajúcich služieb zákazníkom
Až 70 % zákazníkov je ochotných zaplatiť za tovar viac peňazí, ak je nákup spojený s vynikajúcim zákazníckym servisom. Venujte pozornosť kvalite a baleniu výrobkov, odpovedajte na otázky, počúvajte recenzie a pripomienky. Keď si vybudujete dobrú povesť svojho obchodu, pocítite to na zvýšenom predaji. Nezabúdajte, že ak raz zákazníka sklamete, ťažko ho presvedčíte, aby nakúpil znova, a v horšom prípade sa zlé skúsenosti s vaším obchodom budú šíriť ďalej – do používateľských recenzií, diskusných fór atď.
Ako teda zlepšiť marketing e-shopu?
V prvom rade na základe údajov. Analyzujte údaje, ktoré máte, a zistite, ktoré z 3 kľúčových oblastí potrebujete zlepšiť. Je to návštevnosť, konverzný pomer alebo CLV (celoživotná hodnota zákazníka)? Platené reklamné kampane, marketing v sociálnych médiách alebo spolupráca s influencermi vám môžu pomôcť zvýšiť návštevnosť, zatiaľ čo revízia vzhľadu vášho obchodu môže pomôcť pri konverziách.Nezabúdajte na budovanie vzťahu so zákazníkmi, napríklad prostredníctvom e-mailingu alebo sociálnych médií, aby sa k vám vracali a opakovane nakupovali.