Skratka UGC sa v poslednom čase na internete používa vo všetkých významoch. Viete, čo znamená a ako môže pomôcť vášmu e-shopu? Presne na to sa pozrieme v našom dnešnom článku.
Čo znamená skratka UGC?
UGC, teda user generated content, znamená obsah vytvorený používateľom – a to v podstate hovorí za všetko. Ide o obsah, ktorý vytvárajú samotní používatelia produktov alebo služieb. V súčasnosti je to jeden z „horúcich“ marketingových trendov nielen v elektronickom obchode.
UGC funguje na báze sociálneho dôkazu (social proof) Ide o psychologický jav, ktorý spôsobuje, že ľudia kopírujú správanie iných. Veľmi jednoducho – ak ľudia vidia, že konkrétna osoba je s produktom spokojná, budú po ňom túžiť tiež.
Prečo je UGC také populárne?
Žijeme v dobe, keď sú používatelia presýtení reklamou a čoraz častejšie sa vyskytuje tzv. bannerová slepota. Reklamy stoja čoraz viac peňazí, a pritom strácajú účinnosť.
Bannerová slepota je termín používaný na označenie stavu, keď sú používatelia internetu natoľko zvyknutí na zobrazovanie reklamy, že si ju nevšímajú – aj keď by sa inak o dané produkty alebo služby zaujímali.
UGC v prvom rade nevyzerá ako reklama – je to príspevok, fotografia alebo článok od bežného človeka, vášho zákazníka. Preto je pre publikum dôveryhodnejší, zapamätateľnejší a funguje s podobnou účinnosťou ako osobné odporúčanie – teda veľmi vysokou.
Až 79 % respondentov uviedlo, že UGC výrazne ovplyvňuje ich nákupné správanie. Naproti tomu len 12 % uviedlo, že ich ovplyvňuje obsah vytvorený značkou*.
Ďalšou výhodou používania UGC na marketing v elektronickom obchode môžu byť jeho nízke náklady. Obsah vytvárajú priamo vaši zákazníci, stačí ich len správne motivovať. Na druhej strane existujú aj platené služby tzv. content creators – tvorcov obsahu UGC, o ktorých budeme hovoriť ďalej.
Čo je UGC?
Už viete, čo UGC znamená, ale stále nemôžete prísť na to, čo sa za ním skrýva? Zvyčajne to býva:
- recenzie a hodnotenia produktov
- ukážky produktov alebo návody na použitie
- príklady výsledkov dosiahnutých s produktom
- rozbaľovanie, testovanie a porovnávanie produktov
- „zdieľanie radosti“
Všetok tento obsah môže mať podobu textu, fotografií, videí alebo zvukových nahrávok, článkov, príspevkov atď. Ide o veľmi kreatívne a variabilné odvetvie, takže je možné takmer všetko, čo sa dá zdieľať prostredníctvom internetu.
Odkiaľ pochádza UGC?
Obsah vytváraný používateľmi je predovšetkým doménou sociálnych sietí, kde sa začal prirodzene vyvíjať, keď sa ich používatelia začali deliť o svoj život. A tak ako rastie používanie sociálnych sietí, rastie aj objem generovaného obsahu.
Až 66 % respondentov inšpirovalo k nákupu novej značky to, že videli príspevky iných zákazníkov na sociálnych sieťach*.
Generuje sa aj vo forme recenzií a hodnotení na webových stránkach, porovnávacích stránkach a predajných portáloch.
Ako na UGC v e-shope
Už sme zistili, že UGC je účinný spôsob, ako osloviť zákazníkov a zvýšiť predaj. Ako to však urobiť v praxi?
Motivujte zákazníkov k tvorbe obsahu
Spokojní zákazníci sa zvyčajne radi pochvália, stačí ich len inšpirovať. Dajte zákazníkom najavo, že vám záleží na ich názore, a vyzvite ich, aby sa podelili o svoje skúsenosti, napríklad prostredníctvom e-mailu, na priloženom lístku v balíku alebo na webe.
Na začiatok môžete zákazníkov motivovať zľavovým kupónom na ďalší nákup za recenziu alebo fotografiu s výrobkom. Keď sa však vaša fanúšikovská základňa rozrastie, budú vytvárať obsah aj bez takejto motivácie.
Zdieľajte obsah na svojich sieťach a na webe
Toto je najdôležitejší bod – obsah, ktorý vaši zákazníci vytvoria, je potrebné zdieľať a komentovať, nie nechať ho ležať ladom. Zdieľajte príspevky na sociálnych sieťach, v ktorých vás vaši fanúšikovia spomínajú, pridávajte fotografie a recenzie na svoj profil a webovú stránku a komunikujte s fanúšikmi a zákazníkmi pri ich príspevkoch. Zvýšite tým viditeľnosť a dôveryhodnosť svojej značky a hlavne podporíte viac UGC.
80 % respondentov uviedlo, že uprednostňujú nákup produktov v internetovom obchode, ktorý obsahuje fotografie alebo videá od skutočných zákazníkov*.
Zvážte vytvorenie a používanie vlastných hashtagov – je to dôležité najmä na Instagrame, kde je ich používanie veľmi rozšírené. Používatelia potom po kliknutí na tento hashtag uvidia všetky príspevky označené týmto hashtagom. Môžete ho potom použiť aj v kampani, v ktorej zákazníkov vyzvete, aby vytvorili UGC.
Používajte tvorcov UGC
Tvorcovia UGC (niekedy CGC – creator generated content) sú používatelia sociálnych médií alebo blogeri, ktorí sa špecializujú na tvorbu tohto obsahu. Na rozdiel od influencerov to nie sú tvorcovia so státisícami sledovateľov, ale skôr menšie profily.
Hranica medzi tvorcom UGC a influencerom je tenká – je pravdepodobnejšie, že s tvorcami budete spolupracovať výmenou za poskytnutie produktu (barter) alebo za nižšiu sumu peňazí. Ich práca býva dôveryhodnejšia ako práca influencerov, ktorí robia jednu reklamnú spoluprácu za druhou.
Na druhej strane, od tvorcu UGC nemôžete očakávať veľký dosah, takže je na vás, aby ste vytvorený obsah šírili prioritne vy – možno na svojej webovej lokalite alebo prostredníctvom sociálnych sietí.
Tvorcovi teda zaplatíte za vytvorenie obsahu, ktorý potom použijete podľa vlastného uváženia – napríklad na umiestnenie na svojom webovom sídle, zdieľanie v sociálnych médiách alebo použitie na sponzorované príspevky.
Právne aspekty
Pri používaní služieb tvorcov UGC platia rovnaké zákony ako pri používaní akýchkoľvek iných služieb. Spoluprácu môžete, ale nemusíte uviesť v zmluve – najmä pri menších barterových projektoch často existuje dohoda o „dobrom slove“.
Pri veľkých zákazkách sa odporúča všetko ošetriť zmluvne, podobne ako pri spolupráci s influencerom. To znamená jasne definovať rozsah a cenu práce a predovšetkým autorské práva.
Na čo by ste si však mali vždy dávať pozor, je takzvané označenie spolupráce. Obsah, ktorý pre vás vytvoril tvorca UGC, nemôžete vydávať za recenziu spokojného zákazníka. Porušili by ste totiž spotrebiteľské právo, ktoré vyžaduje, aby ste recenziu označili.
Zákazníkom musíte poskytnúť informácie o tom, či ide o recenziu spokojného zákazníka, sponzorovanú recenziu (peniazmi, tovarom zadarmo alebo inak) alebo neoverenú recenziu. V opačnom prípade vám môže byť uložená pokuta až do výšky 5 000 000,-.
Budúcnosť UGC
Keďže UGC je predovšetkým doménou sociálnych sietí, jeho budúcnosť je s nimi úzko spätá. A sociálne siete sú stále na vzostupe a zatiaľ sa neočakáva nič iné ako rast. Vznikajú nové siete, ale aj tie existujúce si podľa štatistík neustále získavajú používateľov. Je preto pravdepodobné, že aj tento trend bude narastať.
Zároveň je pravdepodobné, že s rastúcou popularitou obsahu vytváraného používateľmi bude jeho účinnosť časom klesať. Naskočte preto do tohto vlaku, kým je v pohybe.
Záver
O UGC sa hovorí už nejaký čas, ale v poslednom čase sa naň sústreďuje väčšia pozornosť. Jeho účinnosť je založená na fenoméne sociálneho dôkazu, pričom ťaží zo všeobecného presýtenia reklamou.
Pre marketing elektronického obchodu je UGC mimoriadne užitočný – či už ten, ktorý vytvorili vaši spokojní zákazníci, alebo ten od špecializovaného tvorcu UGC. V každom prípade však využite skutočnosť, že tento obsah je v súčasnosti veľmi populárny. Nemusí to však platiť navždy.
Podobne ako iné marketingové nástroje, aj UGC by ste mali používať uvážlivo a testovať jeho účinnosť, aby vás nakoniec nestál viac, ako zarobí. V neposlednom rade myslite na povinnosť označovať sponzorovanú spoluprácu, pretože sankcie za jej nedodržanie môžu byť závratné.
Používate UGC pre svoj e-shop? Prihláste sa na odber nášho newslettera a neuniknú vám ďalšie zaujímavosti, tipy a trendy zo sveta elektronického obchodu.
* Stackla: Post-Pandemic Shifts in Consumer Shopping Habits: Authenticity, Personalization and the Power of UGC