Hrozba marketplace: Ako môžu malé e-shopy konkurovať gigantom na trhu v roku 2024?

Hrozba marketplace: Ako môžu malé e-shopy konkurovať gigantom na trhu v roku 2024?

15. 2. 2024 | Blog

Vlastníte malý e-shop a čoraz častejšie premýšľate, ako uspieť v konkurencii veľkých hráčov na trhu? Nielen na Slovensko dorazili medzinárodné trhoviská, ktoré ponúkajú tovar od ihly po lokomotívu za nízku cenu a vďaka obrovskému marketingovému rozpočtu bombardujú zákazníkov všade prítomnou reklamou. Tomu ako malý e-shop jednoducho nemôžete konkurovať.

Oplatí sa v takýchto podmienkach skúšať prevádzkovať malý e-shop? Myslíme si, že áno. Ale musíte na to ísť inak. Inšpirujte sa, ako na to bez výhry v lotérii, v dnešnom článku.

Nie ste marketplace

Je naivné myslieť si, že ako malý e-shop dosiahnete úspech s rovnakou stratégiou, akú používajú najväčšie e-shopy a marketplaces. Tento spôsob nebude pre malý e-shop fungovať. Naopak, musíte si to dobre premyslieť a použiť stratégiu, ktorá zohľadňuje a čo najviac využíva silné stránky malého e-shopu.

Možno nemôžete ponúkať taký široký sortiment ako marketplace alebo investovať toľko do marketingu, ale ako malý podnik máte aj výhody, ktoré môžete správnym prístupom využiť. Medzi ne môže patriť úzke zameranie na konkrétny segment trhu, osobný prístup k zákazníkom alebo skvelý príbeh, ktorý sa skrýva za vaším podnikaním. Poďme si tieto príležitosti, ktoré sú silnými stránkami malých podnikov elektronického obchodu, rozobrať podrobnejšie.

Špecializácia

Nie ste supermarket, aby ste ponúkali všetko pre všetkých. Nájdite si vhodnú niche (oblasť trhu), v ktorej sa stanete lídrom. Vďaka menšiemu sortimentu výrobkov je vaša cieľová skupina špecifickejšia a ľahšie ju oslovíte. S dobre premyslenou marketingovou stratégiou sa môžete stať expertom na danú kategóriu a byť prvou voľbou pri nákupe aj s menším rozpočtom.

Obsahový marketing dobre funguje pre špecifické publikum. Ide o vytváranie zábavného alebo užitočného obsahu (napr. články na blogu, videá, podcasty, príspevky v sociálnych médiách), ktorý vaše publikum zaujíma. Pomocou obsahu môžete osloviť zákazníkov na sociálnych sieťach, prostredníctvom e-mailingu alebo webových vyhľadávačov prostredníctvom SEO (optimalizácia pre vyhľadávače).

Spoznajte svojho zákazníka

Vďaka užšiemu zameraniu môžete podrobne spoznať svojho ideálneho zákazníka. Kto to je a prečo nakupuje práve u vás? Aké sú ich potreby, túžby a čo im bráni v nákupe? Kde ich môžete nájsť, ako ich môžete osloviť? Ako sa s ním môžete stretnúť a presvedčiť ho, aby nakúpil?

Zodpovedaním týchto otázok môžete prispôsobiť svoju komunikáciu a e-shop tak, aby nakupovalo čo najviac zákazníkov z vašej cieľovej skupiny. Cieľom by nemalo byť osloviť všetkých, to je pre malý e-shop príliš veľké sústo. Zamerajte sa skôr na svojich ideálnych zákazníkov.

Urobte svoju ponuku jedinečnou

Ideálna situácia je, samozrejme, taká, že ponúkate produkty, ktoré sú žiadané a ktoré nikto iný nepredáva. Tento stav je však väčšinou fikciou a vy sa jednoducho budete musieť zmieriť s určitou mierou konkurencie. Na druhej strane však môžete svoju ponuku urobiť jedinečnou aj iným spôsobom.

Vo chvíli, keď dokonale spoznáte svojich cieľových zákazníkov, je oveľa jednoduchšie zistiť, čo by ocenili. Premýšľajte o výhodných súpravách alebo balíčkoch, ponúknite zákazníkom prémiové poradenstvo, vernostný program alebo špeciálne možnosti doručenia. O čo ďalšie by mohli mať vaši zákazníci záujem? Aká bude pridaná hodnota vášho e-shopu?

Dobrý príbeh predáva rovnako dobre ako tvár značky

Na rozdiel od neosobného trhoviska majú malé e-shopy za sebou vždy osobu a príbeh. Ľudia milujú príbehy a informácie zo zákulisia, preto by bola škoda to nevyužiť. Prečo ste si založili e-shop? Aký je váš vzťah k tomu, čo predávate? Pracujete v záhradnej búde alebo máte pri nohách labradora?

Ak budú mať zákazníci možnosť spoznať ľudí, ktorí stoja za e-shopom, vybudujú si k vám vzťah a budú u vás radi nakupovať znova a znova. Uistite sa, že zákazníci poznajú váš príbeh a zapamätajú si vašu značku. Na to sú ideálne sociálne siete.

K tomu, aby si váš e-shop dobre zapamätali, pomôže aj branding. Vizuálne zlaďte vzhľad svojho e-shopu, sociálnych sietí, e-mailovej komunikácie a dokonca aj obalov zásielok. Používajte logo, farby a prvky značky, aby ste sa vryli do povedomia svojich zákazníkov.

Budovanie komunity na sociálnych sieťach je jedným zo spôsobov, ako môžu malé e-shopy vyniknúť aj na silne konkurenčnom trhu.

Budovanie komunity na sociálnych sieťach je jedným zo spôsobov, ako môžu malé e-shopy vyniknúť aj na silne konkurenčnom trhu.

Sociálne siete sú silnou zbraňou

Marketing na sociálnych sieťach je ideálny pre malé e-shopy. Ľudia prirodzene vyhľadávajú a konzumujú obsah, ktorý ich zaujíma na sociálnych sieťach, a sociálne siete im môžu efektívne sprostredkovať marketing. Takže na nich môžete pomerne ľahko osloviť zvolenú niku.

Sociálne médiá sú tiež dobrou platformou na zdieľanie vášho príbehu, budovanie povedomia o značke a komunity okolo nej. Pomôže vám v tom dobre premyslená stratégia obsahu na sociálnych sieťach.

Pravdepodobne nebudete v sociálnych médiách veľmi úspešní, ak budete zverejňovať len fotografie produktov. Vaše sociálne siete by mali používateľom poskytovať nejakú pridanú hodnotu, vďaka ktorej vás budú chcieť sledovať. Či už ide o tipy a triky, ako používať vaše výrobky, alebo o inšpiratívne či zábavné príspevky spojené s vašou témou, mali by ste neustále vyvažovať prínos pre zákazníka a pre váš internetový obchod.

Potrebný je zákaznícky servis

Špičkový zákaznícky servis sa vám odmení vysokou mierou udržania zákazníkov. Na rozdiel od trhovísk sa malé e-shopy zvyčajne dokážu postarať o každého zákazníka a často práve vďaka tejto vlastnosti zákazníci uprednostňujú malé e-shopy.

Krásne zabalený balíček s vlastnoručne napísanou poznámkou, váš podpis v každom e-maile alebo ľudský prístup pri riešení problémov sa zdajú ako nepodstatné maličkosti, ale práve maličkosti dávajú zákazníkom pocit výnimočnosti. Takéto maličkosti môžu do vášho e-shopu priviesť zákazníkov, ktorí nechcú byť len ďalším číslom objednávky.

Vyskúšajte to lokálne

Aj keď máte e-shop a vďaka tomu môžete odosielať takmer kamkoľvek, skúste sa spojiť so svojím najbližším okolím. Nemusíte hneď otvárať kamennú pobočku svojho obchodu, ale čo tak zapojiť sa do nejakých miestnych offline podujatí? Trhy, veľtrhy, výstavy alebo školenia vám môžu pomôcť osloviť nových zákazníkov, ktorí potom opäť nakúpia online.

Vytvorte si vlastný mix a nestojte na mieste

Možno nie všetky body, ktoré sme uviedli, sú podľa vašich predstáv. To je úplne v poriadku. Je na vás, aby ste si vytvorili vlastný strategický mix, ktorý pomôže vášmu e-shopu zažiariť. Koniec koncov, osobnosť je ťažký kaliber majiteľov malých podnikov.

Aj keď sa môže zdať, že postaviť malé e-shopy proti obrovským nákupným platformám typu trhovisko je vopred prehratý boj, nie je to tak. Malé e-shopy nemôžu konkurovať cenou alebo šírkou sortimentu, ale našťastie to nie sú jediné faktory, na základe ktorých sa zákazníci rozhodujú pri nákupe.

Konkurovať ako malý e-shop si bude vyžadovať, aby ste sa neustále posúvali vpred, prispôsobovali sa trhu a inovovali. Urobte prvý krok a prihláste sa na odber nášho newslettera, aby vám neunikli žiadne novinky zo sveta elektronického obchodu.

Prihláste sa k odberu nášho newslettera a získajte 15% zľavu na nákup

Súhlasím so zasielaním informačných bulletinov a prečítal som si všetko o spracovaní osobných údajov.

Další články

Prihláste sa na odber noviniek a získajte 15% zľavu z prvého nákupu.

Potvrďte svoje prihlásenie pomocou odkazu v e-maile.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnyNaspäť do obchodu
      Apply Coupon