V Českej a Slovenskej republike je e-shopov ako húb po daždi a stále rastú. Nie je prekvapením, že konkurencia je vo väčšine odvetví obrovská, a tak nezostáva nič iné, len bojovať o zákazníka. Budovanie značky, skvelý zákaznícky servis a jedinečné ponuky sú dobrým spôsobom, ako sa odlíšiť, ale nie vždy to stačí.
Pri rozhodovaní zákazníkov o tom, v ktorom e-shope budú nakupovať, môžu zohrávať úlohu aj také detaily, ako sú dostupné spôsoby platby pri pokladni. Zákazníci sú zvyknutí na bežné platobné metódy, ale prečo ich neskúsiť nalákať aj na tie špeciálne? V dnešnom článku sa pozrieme na menej bežné platobné metódy, ktoré môžete jednoducho implementovať do svojho e-shopu WooCommerce a ktoré vám môžu pomôcť opäť o niečo viac vyniknúť.
Alternatívne spôsoby platby v e-shope: Prečo áno, prečo nie?
Ponuka platobných metód v pokladni výrazne ovplyvňuje konverzie e-shopu. Zákazníci sú zvyknutí na bežne ponúkané platobné metódy, ktoré vyhľadávajú, a ak ich e-shop neponúka, je možné, že objednávku nedokončia.
Ale v situácii, keď väčšine zákazníkov vyhovujú platby kartou, bankovým prevodom a dobierkou, prečo ponúkať niečo iné? Dôvody môžu byť nasledovné:
- odlíšenie sa – ponuka menej bežných spôsobov platby môže byť skvelým presvedčivým argumentom, prečo by mal zákazník nakupovať práve u vás
- osloviť nových zákazníkov – používanie menej bežných spôsobov platby je u určitých cieľových skupín zákazníkov bežnejšie. S dobre zvolenou platobnou metódou sa môžete zamerať na novú niku (napr. zamestnanci s kartami na stravné lístky, technicky zdatnejší používatelia, ktorí platia kryptomenami atď.)
- motivácia k nákupu – niektoré z alternatívnych spôsobov platby môžu skvele fungovať pri presviedčaní váhavých zákazníkov – typicky ide o odložené alebo splátkové platby. Okrem zvýšenia konverzií pozitívne ovplyvňujú aj veľkosť objednávky a frekvenciu nákupov.
Pri pridávaní nových platobných metód si dajte pozor na:
- neprehľadnosť a príliš veľký výber – príliš veľa platobných metód na výber môže spôsobiť, že pokladňa bude vyzerať neprehľadne, zmätie zákazníkov a v konečnom dôsledku povedie k nedokončeným objednávkam. Preto je dôležité dôkladne zvážiť, či a ktoré platobné metódy pridať do pokladnice.
- ponuka alternatívnych metód namiesto tradičných – ak začnete ponúkať alternatívne platobné metódy namiesto tradičných, môže sa stať, že viac zákazníkov nedokončí nákup, pretože nemôžu nájsť preferovanú platobnú metódu
- zložitosť platieb – niektorých zákazníkov, ktorí sa rozhodnú používať menej tradičné platobné metódy, môže zložitosť počas procesu pokladnice odradiť a svoju objednávku nedokončia
- nedostatočná komunikácia – ak zákazník nerozumie ponúkaným platobným metódam, odradí ho to pred alebo počas (neúspešného) vybavovania objednávky
Výber alternatívnych platobných metód by preto mal byť premyslený. Určite zvážte:
- cieľ, ktorý chcete dosiahnuť
- cieľovú skupinu
- postup pri pokladni
- zložitosť implementácie
Aké alternatívne spôsoby platby môžete v e-shope ponúknuť?
Ako sme už spomenuli, najobľúbenejšími platobnými metódami sú platby kartou, (online) bankové prevody a dobierka. V poslednom čase medzi zákazníkmi rastú na popularite aj takzvané elektronické peňaženky – písali sme o nich v článku E-peňaženky pre váš e-shop WooCommerce: zjednodušte platby, oslovte viac zákazníkov a pripravte sa na budúcnosť.
Teraz sa však pozrieme ešte viac na okraj, na metódy, ktoré e-shopy ponúkajú skôr sporadicky.
1. Platby kryptomenami (Bitcoin a iné)
Popularita kryptomien ako investičného nástroja rastie. Nástup platieb kryptomenami za služby a tovar je len o niečo pomalší. Platby Bitcoinom umožňujú napríklad spoločnosti Microsoft, Badoo alebo česká Alza.
Platby kryptomenami sú rýchle, pohodlné a anonymné. Túto možnosť uvítajú najmä technicky zdatnejší používatelia.
Platby kryptomenami môžete do svojho e-shopu jednoducho implementovať pomocou platobnej brány, ktorá túto technológiu podporuje. V prípade platieb Bitcoinom vo WooCommerce je to napríklad GoPay Inline alebo ThePay 2.0. Zákazníci jednoducho zaplatia Bitcoinmi cez platobnú bránu a tie sa následne prepočítajú na menu objednávky, v ktorej sumu dostane prevádzkovateľ e-shopu.
2. Predplatené karty, kupónové platby, Paysafecard
Predplatené karty alebo kupóny sú obľúbeným spôsobom platby najmä u mladších generácií. Už z názvu je zrejmé, že ide o kupóny alebo karty, na ktorých sú vopred „nabité“ finančné prostriedky. Vďaka tomu, že k týmto kartám a kupónom nie sú pripojené žiadne osobné údaje, predstavujú bezpečný a anonymný spôsob platby. Nevýhodou môže byť obmedzenie výšky platby za niektoré služby.
Najznámejším zástupcom tejto skupiny je Paysafecard, ktorá sa často používa na platby v aplikáciách, ale postupne dobýva aj elektronické obchody. Implementácia Paysafecard v e-shope WooCommerce je možná prostredníctvom platobných brán, ako je napríklad GoPay Inline.
3. Prémiové SMS
Ďalším alternatívnym spôsobom platby je Premium SMS. Tá prebieha tak, že zákazník pošle SMS v danom formáte na špeciálne telefónne číslo. Suma, ktorú zákazník zaplatí prostredníctvom Premium SMS, je určená poslednými číslicami telefónneho čísla. Túto sumu zákazníkovi účtuje telefónny operátor.
Prémiové SMS sa používajú najmä pri špecifických produktoch, ako sú vstupenky, parkovanie, ale napríklad aj prístup na web (paywall), nákupy kreditov, darcovské SMS atď. Ich výhodou je jednoduchá realizovateľnosť a integrácia.
Nevýhodou je oneskorenie platieb a poplatkov od operátorov. Suma, ktorú možno zaplatiť prémiovou SMS, je zvyčajne obmedzená a zasielanie prémiových SMS nemusí byť operátorom povolené.
Ako používať Premium SMS vo WooCommerce? Tento spôsob platby je možné implementovať aj pomocou platobnej brány GoPay Inline.
4. M-platby
M-platby fungujú podobne ako Premium SMS. Pri tomto type platby zákazník zadá svoje telefónne číslo v e-shope a dostane overovací kód. Tento kód sa potom použije na potvrdenie platby na webovej stránke.
Rovnako ako v predchádzajúcom prípade je suma zákazníkovi vyúčtovaná prostredníctvom jeho telefónneho operátora. Nevýhodou tohto postupu je aj oneskorenie platby zo strany operátora a obmedzenie zaplatenej sumy. Pri menších transakciách je to však pre zákazníkov veľmi rýchly a jednoduchý spôsob platby.
Chcete vo svojom e-shope WooCommerce ponúkať zákazníkom M-platby? S platobnou bránou GoPay Inline je to možné.
5. Odložená platba
Zaujímavou možnosťou platby pre zákazníkov je tzv. odložená platba. Prostredníctvom služieb tretích strán (napr. Twisto, PayPak, SkipPay atď.) môžu zákazníci zaplatiť za produkt až po jeho prevzatí a otestovaní (zvyčajne do 14-30 dní). V prípade vrátenia výrobku tak zákazník nemusí čakať na vrátenie peňazí.
Tento spôsob platby má potenciál zvýšiť konverzie (tým, že presvedčí predtým nerozhodnutých zákazníkov o kúpe), hodnotu objednávky a frekvenciu nákupov. Znižuje tiež počet zásielok platených na dobierku. Medzitým e-shop dostane platbu od spoločnosti do druhého dňa od dokončenia objednávky.
V e-shope WooCommerce môžete ponúknuť odložené platby pomocou platobných brán Comgate, ThePay 2.0 alebo ČSOB.
6. Splátkové platby, platby na tretiny
Na zvýšenie konverzií fungujú aj splátky alebo platby po tretinách, najmä pri predaji drahšieho tovaru. Podobne ako odložené platby, aj splátkové platby sa poskytujú prostredníctvom služieb tretích strán v spolupráci s platobnou bránou.
Pri voľbe splátkového/tretinového platenia je zákazník presmerovaný na webovú stránku poskytovateľa, kde vyplní online žiadosť o spotrebiteľský úver, ktorá sa okamžite vyhodnotí a po schválení sa vykoná prvá platba. Celý proces je teda okamžitý. Celková suma je e-shopu vyplatená okamžite.
Z platobných brán dostupných pre WooCommerce umožňuje platbu v splátkach/tretinách platobná brána Comgate, ThePay 2.0 alebo ČSOB.
7. Platby stravovacími poukážkami a benefitnými kartami
Ďalším spôsobom, ako osloviť nových zákazníkov, je ponúknuť možnosť platby stravovacími poukážkami alebo benefitnými kartami. Samozrejme, možnosť ich využitia závisí od sortimentu e-shopu a podmienok poskytovateľov kariet.
Pre WooCommerce je napríklad k dispozícii platobná brána Edenred, ktorá umožňuje zákazníkom používať stravovacie poukážky a benefitné karty Edenred na platbu podobným spôsobom ako bežné kreditné karty. Rovnako ako pri bežných platobných bránach je pred implementáciou potrebné uzavrieť zmluvu s poskytovateľom.
Vyskúšajte vo svojom e-shope menej bežné spôsoby platby
Alternatívne platobné metódy, o ktorých sme dnes písali, môžu byť spôsobom, ako sa odlíšiť a zviditeľniť váš e-shop, ako aj zvýšiť mieru dokončenia objednávky, jej hodnotu a frekvenciu. Nové metódy by ste však mali vždy zavádzať premyslene a dôkladne analyzovať ich vplyv na výkonnosť vášho e-shopu.
Výhodou dnes predstavených metód je ich jednoduchá implementácia prostredníctvom platobných brán, ktoré aj tak bývajú bežnou súčasťou e-shopu. Prečo to teda nevyužiť a neponúknuť zákazníkom niečo nové?
Nenechajte si ujsť ďalšie tipy, triky a informácie zo sveta e-commerce. Zaregistrujte sa do nášho newslettera a my vám budeme každý mesiac prinášať prehľad toho najlepšieho, čo sa na našom blogu udialo.