Máte záujem o online podnikanie?Častým dôvodom je sloboda pracovať podľa vlastných podmienok – kedy a kde chcete, pracovať podľa vlastných predstáv alebo nemať šéfa. Ak práve začínate, môžete mať problém rozhodnúť sa, čo robiť. Ako sa rozhodnúť a ktoré typy podnikania možno začať bez veľkých počiatočných investícií? Dnes máte príležitosť preskúmať svoje možnosti.
Ako sa rozhodnete, čím sa budete zaoberať na internete?
Už viete, že chcete začať podnikať, ale zasekli ste sa na tom, čo môžete ľuďom ponúknuť? Zvážte svoje znalosti, zručnosti a vášne, ako aj súčasný stav trhu. V ideálnom prípade nájdete miesto, kde sa tieto atribúty pretínajú, a to bude vaše ideálne odvetvie.
Zručnosti a vášeň
Nemá zmysel pôsobiť v odbore, o ktorom nič neviete alebo ku ktorému máte averziu. Na druhej strane nemusíte byť ani machrom v danom odbore. Urobte si súpis toho, čo viete a dokážete robiť, a v ideálnom prípade aj toho, čo vás baví. To, že nemusíte budovať od nuly, vám pomôže v začiatkoch podnikania – už teraz sa budete musieť naučiť veľa vecí súvisiacich s podnikaním.
A vášeň? Nemusíte byť úplný blázon do predmetu svojho podnikania, to by tiež mohla byť veľmi rýchla cesta k vyhoreniu. Ak ste však zapálení pre to, čo robíte, pôjde vám to nielen ľahšie, ale aj lepšie. Zákazníci zvyčajne vedia rozoznať, či ste srdciar, alebo chcete len zarobiť peniaze.
Nápad, ktorý má hodnotu milióna
Možno ste práve dostali nápad za milión dolárov. Našli ste dieru na trhu – niečo, čo zúfalo chýba? Viete o oblasti, kde sú potreby zákazníkov stále neuspokojené, a čo s tým urobiť? Možno sa vám stalo, že ste sami nenašli produkt alebo službu, ktorú by ste potrebovali. To je jeden zo spôsobov, ako rozbehnúť podnikanie. Dajte si však pozor na nekritické nadšenie. Napíšte si svoje nápady a podrobte ich kritickému skúmaniu.
Prieskum trhu
Po zvážení svojich schopností, vášní a nápadov budete mať pravdepodobne zoznam odvetví, v ktorých by ste mohli podnikať. Teraz je čas na prieskum trhu, aby ste zistili, nakoľko je vaša vízia životaschopná. S čím sa môžete porovnávať?
- Konkurenciou. Vyhľadajte podnikateľov, ktorí robia to, čo vás zaujíma. Ako, kde a komu predávajú svoje výrobky? Nájdite si recenzie zákazníkov. Čo chvália a na čo sa sťažujú? To vám môže veľa napovedať o tom, čo je pre zákazníkov dôležité, a na to sa zamerajte.
- Trendy. Nájdite stránky zaoberajúce sa danou témou, odborné články, podcasty. Aké sú trendy v danom odvetví? Čo je práve teraz „horúce“ a čo je zastarané? Aký je očakávaný budúci vývoj?
- Zákazníci. Akí ľudia kupujú podobné služby a produkty, koľko ich je a kde ich oslovíte? Je ich dosť na to, aby uživili vaše podnikanie?
Najlepšie nápady pre online podnikanie v roku 2023
E-shop predávajúci fyzické výrobky nie je jediným riešením pre tých, ktorí chcú podnikať online. Keď si premyslíte rozsah svojho podnikania, môžete ho realizovať viacerými spôsobmi. Ktoré to sú?
- predaj fyzických výrobkov
- dropshipping
- affiliate marketing
- online kurzy
- predplatné
- členstvo
Online predaj fyzických výrobkov
Pravdepodobne najbežnejším typom online podnikania je predaj fyzických výrobkov – klasický e-shop. Môžete sa rozhodnúť nakupovať výrobky od výrobcov a predávať ich koncovým zákazníkom alebo vyrábať vlastné výrobky – od potravín cez ručné práce až po nástroje a stroje. Výrobu výrobkov môžete tiež zadať špecializovaným spoločnostiam, ktoré ich budú vyrábať pod vašou značkou a podľa vašich požiadaviek. Nezabudnite na dobrú finančnú bilanciu, aby vám nezostali oči pre plač.
Možno už máte vlastný kamenný obchod a predaj online je len prirodzeným rozšírením vašej ponuky. V takom prípade je e-shop skvelým spôsobom, ako rozšíriť svoju zákaznícku základňu. Ďalšou možnosťou je veľkoobchod. Nemusíte sa zameriavať na koncových zákazníkov, môžete predávať vo veľkom priamo podnikom (B2B).
Dropshipping
Chcete predávať výrobky, ale nechcete sa zaoberať ich výrobou alebo nákupom a skladovaním? Dropshipping je riešenie. Ako dropshipper máte vlastný e-shop, predávate vybrané výrobky, ale dropshippingová spoločnosť ich dodáva vašim zákazníkom.
Toto riešenie má niekoľko výhod. V prvom rade sú to nízke vstupné náklady. Svoje podnikanie môžete začať bez nákupu a skladovania výrobkov. S dropshippingovou spoločnosťou si len vyberiete produkty, ktoré sa hodia do vášho e-shopu, a začnete ich ponúkať. Ak si zákazník kúpi výrobok od vás, pošlete objednávku dropshippingovej spoločnosti, ktorá sa postará o balenie a dopravu a vyplatí vám províziu z predaja. Nemusíte sa teda zaoberať ani skladovaním, balením a prepravou. V prípade e-shopov WooCommerce môžete navyše odosielanie objednávok dropshippingovej spoločnosti automatizovať pomocou pluginu dropshipping a sústrediť sa výlučne na marketing a správu svojho e-shopu.
Na druhej strane existuje niekoľko nevýhod. Keďže výrobok vám fyzicky neprechádza cez ruky, nemôžete kontrolovať kvalitu každého výrobku, ako aj jeho balenie a čas dodania. Ponúkaný sortiment výrobkov bude obmedzený ponukou dropshippingovej spoločnosti a môžete naraziť na silnú konkurenciu zo strany iných dropshipperov.
Affiliate marketing
Partnerský systém je vzdialene podobný dropshippingu, ale rozdiel je v tom, že pri dropshippingu budujete značku svojho obchodu.Pri affiliate propagujete značku svojho partnera. Veľké spoločnosti často ponúkajú možnosť affiliate programu a poskytujú svojim partnerom jedinečné odkazy. Ak sa vám prostredníctvom odkazu podarí priviesť platiaceho zákazníka, získate províziu.
TIP: Vedeli ste, že ako affiliate môžete spolupracovať aj s Toret.cz? Pozrite si podrobnosti na stránke provízneho systému Toret.
Do affiliate programu sa často zapájajú influenceri zo sociálnych sietí, ktorí majú veľa sledovateľov a affiliate provízie sa môžu stať ich hlavným príjmom. Registrácia do programu je rýchla a bezplatná, výber produktov je veľký a provízie môžu byť až 10 %. Jediné, čo potrebujete, je široké publikum. Vybudovanie takéhoto publika je však beh na dlhú trať.
Online kurzy
Máte medzi svojimi koníčkami niečo, čo nedokážete úplne pretaviť do fyzického produktu? Áno? Potom je možno vašou odpoveďou online kurz. V posledných rokoch je to obľúbený spôsob podnikania. Ak niečomu rozumiete viac, než je bežné, a ľudia sa na vás často obracajú s prosbou o radu, prečo to nevyužiť. Vytvorte online kurz, v ktorom budete záujemcom odovzdávať svoje know-how.
Môžete napísať e-knihu, vytvoriť videá, podcasty, webináre a ďalšie bonusové materiály a predávať ich. A nemusíte sa obmedzovať len na koncových zákazníkov, ale vašou cieľovou skupinou môžu byť aj podniky (B2B), ak ponúknete vhodnú tému.
Výučba hry na hudobný nástroj, kurz záhradkárčenia, výučba cudzích jazykov, kurz zameraný na sebarozvoj alebo počítačové zručnosti… Nápadom sa medze nekladú, ale skôr ako začnete kurz vytvárať, otestujte, či je oň záujem.
Predplatné
Predplatné môže byť zaujímavou metódou predaja, ktorá vám prinesie opakované platby od zákazníkov. Môže ísť o opakujúce sa fyzické produkty (napr. knihy, časopisy, výživové doplnky alebo diéty) alebo produkty, ako sú pravidelne publikované online články, videá, digitálne produkty a kurzy atď.
TIP: Predplatné môžete predávať aj v e-shope, ktorý beží na WooCommerce. Stačí ho prepojiť s platobnou bránou, ktorá podporuje opakované platby. My napríklad používame platobnú bránu Comgate.
Výhodou predplatného je nepochybne nižšia suma, ktorú zákazníkovi ponúknete, a tak ho ľahšie nalákate na platbu. Väčšina zákazníkov necháva predplatné bežať určitý čas a sumy sú potom zaujímavejšie. Nevýhodou môže byť nedôvera zákazníkov k opakovaným platbám a možnostiam zrušenia, ale vhodnou komunikáciou ju môžete odstrániť.
Členstvo
Vybudovanie členskej sekcie na stránke je spôsob, ako ponúknuť zákazníkom exkluzívny prístup k produktom, obsahu a výhodám. Členstvo v porovnaní s predplatným býva interaktívnejšie. Členstvo často zahŕňa priestor na diskusiu alebo kladenie a zodpovedanie otázok a budovanie podpornej komunity.
Členstvo sa môže ponúkať ako bonus pri kúpe iných produktov alebo sa ponúka samostatne. Najmä ak už máte základňu fanúšikov, členstvo môže byť tou správnou cestou.
Vaše vlastné online podnikanie sa môže začať
Existuje viac možností online podnikania ako len zriadenie online obchodu a predaj produktov. Môže sa preň rozhodnúť takmer každý. Ale rovnako ako tradičné podnikanie, aj online podnikanie má svoje riziká, ktorých si musíte byť vedomí. Či už využívate dropshipping alebo predávate online kurzy, vždy si musíte overiť, aké právne povinnosti sa na vás vzťahujú. Nepodceňujte ani svoju finančnú bilanciu, aby vaše podnikanie neskončilo hlboko v červených číslach.