Sklad je základným, ale často prehliadaným pilierom e-shopu. Efektívne riadenie skladu e-shopu šetrí veľa času a problémov, zvyšuje predaj a prispieva k spokojnosti zákazníkov. Okrem toho je vedenie skladovej evidencie e-shopu povinné zo zákona, takže ho rozhodne netreba podceňovať.
V dnešnom článku sa pozrieme na možnosti, ktoré WooCommerce ponúka pre skladové hospodárstvo, a ukážeme vám, ako viesť skladovú evidenciu e-shopu efektívne.
Prečo je skladové hospodárstvo pre e-shop dôležité?
Efektívne riadenie skladu vám v konečnom dôsledku ušetrí čas a peniaze a povedie k spokojnejším zákazníkom.
Dobre nastavené procesy majú napríklad tieto výhody:
- Neprichádzate o predaj: Vďaka včasnému naskladneniu budú vaše produkty k dispozícii vždy, keď sa zákazník rozhodne nakúpiť.
- Vybudujete si dobrý vzťah so zákazníkmi: Aktuálny stav zásob zabraňuje tomu, aby si zákazníci objednali tovar, ktorý nie je na sklade, a následne boli sklamaní zo zrušenia alebo zmeny objednávky.
- Môžete efektívne plánovať: Ak máte prehľad o predaji v určitých obdobiach roka, pomôže vám to zásobiť sa dostatočným množstvom výrobkov v predstihu, alebo naopak, nenakupovať príliš veľa a zbytočne neblokovať tok hotovosti „ležiakmi“.
Aké sú možnosti skladového hospodárstva vo WooCommerce?
WooCommerce obsahuje základné funkcie, ktoré vám pomôžu pri praktickom riadení skladu. Ak v nastaveniach WooCommerce povolíte správu zásob a zadáte skladové množstvo pre každý produkt, môžete použiť:
- automatické odčítanie zásob pri predaji produktu, takže máte vždy prehľad o aktuálnom stave zásob,
- upozornenia na nízke a vypredané zásoby na zadaný e-mail, aby ste mohli včas doplniť zásoby,
- zobrazovanie skladových zásob výrobkov zákazníkom (vždy, nikdy alebo len pri nízkej zásobe), aby ste zákazníkov presvedčili k nákupu,
- voliteľne skryť položky, ktoré nie sú na sklade, aby ste zákazníkov rýchlejšie nasmerovali na výrobky, ktoré sú na sklade,
- interval udržiavania zásob pre nezaplatené objednávky, ktorý umožní, aby sa nezaplatené výrobky po určitom čase vrátili na sklad.
Nastavenia skladu WooCommerce môžete vykonať v administrácii: WooCommerce > Nastavenia > Produkty > Sklad.
Pre každý produkt môžete nastaviť parametre skladu priamo v detailoch produktu. Nájdete tu aj funkciu, ktorá umožňuje nákup na objednávku pre produkty, ktoré nie sú na sklade.
TIP: Chcete zobraziť čas dodania svojich produktov? Náš plugin Toolkit vám pomôže nielen s týmto.
Tieto funkcie vám pomôžu virtuálne spravovať váš sklad. Vo WooCommerce však nenájdete nástroje na vedenie skladovej evidencie, ktoré vyžaduje zákon.
Skladová evidencia pre váš e-shop
Ak prevádzkujete e-shop so skladom, vedenie skladovej evidencie je zákonnou požiadavkou. Evidenciu musíte viesť vždy:
- názov tovaru
- dátum a spôsob naskladnenia (nákupu)
- dátum a dôvod vyskladnenia (predaj, odpis)
- číslo dokladu
- množstvo na sklade (vrátane mernej jednotky – ks, kg, m…)
Konkrétny spôsob evidencie je len na vás. Môžete použiť papierovú alebo elektronickú formu – od excelovského súboru až po špecializované programy. Všetko však musí byť dohľadateľné, inak riskujete pokuty od daňového úradu.
Ako efektívne viesť skladovú evidenciu vo WooCommerce?
Samotný WooCommerce neobsahuje nástroj na vedenie skladových zásob elektronického obchodu. Ak nechcete viesť evidenciu ručne, WooCommerce môžete prepojiť so softvérom tretej strany, napríklad s fakturačným, účtovným alebo ERP softvérom, ktorý túto funkciu dokáže vykonávať.
Evidencia zásob e-shopu vo fakturačných systémoch
Pokročilejšie fakturačné softvéry ponúkajú okrem fakturácie a evidencie výdavkov aj evidenciu skladov.
Skladové položky vo fakturačnom softvéri sa priraďujú k položkám na faktúrach a nákladových faktúrach. Množstvo výrobkov na sklade sa automaticky mení na základe zadaných objednávok a skladových zásob. Systém zvyčajne poskytuje aj upozornenia na množstvo zásob a prehľad o pohybe zásob.
Výhodou evidencie zásob vo fakturačnom programe je nízka časová náročnosť, jednoduché používanie a jednoduchá integrácia s WooCommerce pomocou pluginu.
TIP: Fakturačné systémy, ako napríklad iDoklad a Fakturoid, ponúkajú funkcie pre skladovú evidenciu. Môžete ich jednoducho prepojiť s WooCommerce pomocou pluginov. Pozrite si naše pluginy pre iDoklad a Fakturoid.
Evidencia skladu prostredníctvom účtovných a ERP systémov.
Účtovné, ekonomické a ERP systémy ponúkajú podstatne širšiu škálu funkcií pre väčšie podniky (fakturácia, účtovníctvo/daňová evidencia, DPH, evidencia FA, mzdy, evidencia majetku, analýzy, riadenie a plánovanie podniku a i.), medzi ktoré patrí aj skladové účtovníctvo.
Práve široká škála funkcií je ich najväčšou výhodou, ktorú ocenia stredné a väčšie podniky.
Nevýhodou je vyššia cena a zložitosť ich používania. Integrácia týchto systémov s WooCommerce je náročnejšia a zvyčajne sa vykonáva individuálne.
Máte vo svojom e-shope systém na riadenie skladu a evidenciu tovaru?
Dobre nastavené procesy skladového hospodárstva zabraňujú nedostatku produktov, ako aj nadmernému hromadeniu zásob. WooCommerce natívne ponúka základné funkcie riadenia zásob, ktoré vám s tým pomôžu.
Nezabudnite na zákonnú povinnosť viesť skladovú evidenciu. V prípade menších, stredných aj väčších e-shopov môžu túto funkciu efektívne zvládnuť fakturačné programy prepojené s WooCommerce prostredníctvom pluginu. Pre náročnejších používateľov sú k dispozícii ERP a účtovné systémy, ktoré okrem skladovej evidencie ponúkajú širokú škálu funkcií na komplexné riadenie podniku.
Pozrite si naše pluginy pre iDoklad a Fakturoid, ktoré vám pomôžu rýchlo a jednoducho spravovať skladovú evidenciu vášho e-shopu WooCommerce.