Blíži sa Valentín, ktorý je spojený s darčekmi a nakupovaním. Po vianočnom šialenstve a novoročných výpredajoch je Valentín prvou veľkou príležitosťou na marketingovú kampaň a zvýšenie predaja v e-shope.
Ak chcete čo najlepšie využiť potenciál tohto sviatku, oplatí sa naň riadne pripraviť. Tu je niekoľko nápadov, ktoré môžete využiť pri plánovaní valentínskej akcie vo svojom obchode WooCommerce.
Stojí za to zaoberať sa Valentínom?
V USA sa počas Valentína zvyšuje predaj v obchodoch o desiatky až stovky percent. Odhady pre rok 2020 naznačujú, že Američania minú na valentínske nákupy viac ako 27 miliárd dolárov! V Českej republike síce okolo Valentína nie je také šialenstvo, ale aj tak sa pravidelne zvyšuje predaj, najmä špecifických druhov tovaru.
Na svoje si prídu e-shopy predávajúce erotické pomôcky, čokoládu a pochúťky, víno, šperky, parfumy, ale aj knihy, blahoželania, darčekové predmety a ďalšie. Vlani napríklad vo februári vzrástol obrat obchodov s erotickým tovarom v porovnaní s rovnakým mesiacom o 61 %.
Ale aj keď nepredávate tovar z top kategórií pre valentínske nákupy, môžete z tohto sviatku profitovať aj vy – stačí dobrý nápad. V Kanade napríklad v roku 2016 rozdávali kytice zo zemiakových lupienkov. Hoci boli zadarmo, získali obrovský mediálny ohlas a fungovali ako skvelá propagácia. V Českej republike ponúka známy výrobca zubných kefiek špeciálnu valentínsku edíciu a tento sviatok úspešne využívajú na svoj marketing aj rôzne nadácie.
Ako začať kampaň? Overenie údajov z predchádzajúcich rokov
Skôr ako začnete premýšľať o valentínskej kampani, overte si štatistiky z predchádzajúcich rokov. Tie vám môžu napovedať, ktorým smerom sa vydať a ktorým nie. O čo by ste sa mali zaujímať?
Ak ste v predchádzajúcich rokoch na valentínsky trh nešli, určite by vás mali zaujímať akékoľvek odchýlky od priemeru, najmä nasledujúce štatistiky:
- výrobky, ktorých sa v danom období predalo viac ako zvyčajne
- úroveň a zdroj návštevnosti v danom období
V prípade, že ste už valentínske kampane uskutočnili, môžete sa poučiť z toho, čo fungovalo a čo nie. Ak nemáte žiadne údaje, aspoň získate ponaučenie nabudúce – merajte, vyhodnocujte a ukladajte.
Vymyslite koncept a vizuál
Po vyhodnotení údajov už pravdepodobne máte predstavu o tom, aké produkty by mohli byť hviezdou Valentína. Ako tieto výrobky zatraktívniť pre zákazníkov? Napríklad:
- ponúknite valentínsku zľavu na vybraný sortiment výrobkov
- predávajte špeciálne valentínske edície výrobkov.
- vytvorte tematické balíčky výrobkov prispôsobené tejto príležitosti
- ponúknite špeciálne valentínske zabalenie vybraných výrobkov (možno s kartičkou s odkazom)
- ponúkať poukážky vo valentínskom dizajne
Aká bude hlavná myšlienka kampane? Okrem klasických romantických ponúk môžete skúsiť prísť s niečím úplne novým a neotrelým alebo urobiť antivalentínsku kampaň. Napríklad britský výrobca blahoželaní predával na Valentína sarkastické valentínky, zatiaľ čo reťazec Kaufland predával bravčové srdcia vo výpredaji. Hoci to nebola veľmi úspešná predajná kampaň, napriek tomu vzbudila veľkú pozornosť.
Naplánujte si vizuál, ktorý bude zodpovedať vášmu zámeru. Červená a ružová jednoznačne patria k Valentínu a láske, na druhej strane tieto farby budú počas tohto obdobia všade. Zvolený vizuál by sa mal odzrkadliť vo všetkých komunikačných kanáloch, ktoré pre kampaň zvolíte (web, sociálne siete, e-maily, reklamné bannery, letáky atď.).
Valentínska kampaň pre e-shop WooCommerce
Pozrime sa na konkrétne akcie, ktoré môžete v rámci tejto kampane vykonať vo svojom e-shope WooCommerce:
Obsahový marketing a SEO
Valentín a všetko okolo neho je veľmi vďačná téma pre obsahový marketing. Preskúmajte kľúčové slová na túto tému a optimalizujte svoj e-shop tak, aby sa zobrazoval pri ich vyhľadávaní.
Napríklad dobre napísaný článok na blogu e-shopu s názvom „Valentínsky darček pre mužov“ s užitočnými informáciami a tipmi na produkty vám môže v správny čas priniesť množstvo zákazníkov, ktorí by vás inak nenavštívili. Prostredníctvom tohto článku ich privediete k nákupu konkrétnych produktov.
Výhodou SEO je, že privádza návštevníkov na webové stránky bez platenej reklamy. Nevýhodou je časová náročnosť – vyhľadávačom chvíľu trvá, kým nájdu váš obsah a zobrazia ho na jednej z lepších pozícií. Preto je dôležité začať včas, aj niekoľko mesiacov vopred.
Úprava webových stránok
Návštevníkom vášho e-shopu musíte dať vedieť o vašej špeciálnej udalosti. Môžete na to použiť niektorú z nasledujúcich možností:
- dočasná zmena dizajnu stránky – napr. farby alebo obrázkov v záhlaví atď.
- slider – ak na stránke používate slider, pridajte tematické obrázky alebo banner.
- vyskakovacie okno – vyskakovacie okná môžu byť dobrým spôsobom, ako upozorniť návštevníkov na špeciálnu ponuku. Podobnú funkciu majú aj informačné lišty.
- landing page – predajná stránka na prezentáciu špeciálnej ponuky – sem môžete presmerovať zákazníkov napríklad z propagačných príspevkov, e-mailov alebo z vašej cieľovej stránky.
- odpočítavanie do konca špeciálnej ponuky – časovač na landing page alebo dokonca na domovskej stránke môže pomôcť presvedčiť zákazníkov, aby bezodkladne nakúpili.
Doplnkový a zvyšujúci predaj
Doplnkový a zvyšujúci predaj sú funkcie dostupné priamo vo WooCommerce. Tieto funkcie sa používajú na zvýšenie hodnoty objednávky tým, že zákazníkom ponúkajú vhodný produkt, ktorý môžu pridať k už vybranému produktu (doplnkový predaj), alebo drahší variant toho istého produktu (zvyšujúci predaj).
Pred spustením kampane sa uistite, že máte tieto funkcie zapnuté, a prekontrolujte ich nastavenia. Niektoré produktové ponuky môže byť potrebné upraviť špeciálne pre danú príležitosť, prípadne niečo nefunguje a vy sa môžete zbytočne pripraviť o zisk.
Posielanie e-mailov a Valentín
E-mailový marketing je stále veľmi výnosným odvetvím marketingu, takže ak máte databázu kontaktov, určite ju využite na rozosielanie informácií o vašej valentínskej akcii. Nezabudnite e-mail vizuálne a textovo zladiť s ostatnými zložkami kampane, aby ste zákazníkov nasmerovali na vstupnú stránku alebo na konkrétne produkty.
TIP: Dávajte si pozor na posielanie nevyžiadaných e-mailov, mohli by ste z toho mať veľké problémy. Ak si nie ste istí, ako je to so zasielaním newslettera, pozrite si náš článok GDPR pre e-shopy, kde sa venujeme aj zasielaniu e-mailov.
Valentínska kampaň v sociálnych médiách
Nezabudnite do svojej kampane zahrnúť aj sociálne médiá. Okrem predaja a propagácie svojej ponuky môžete siete využiť aj na budovanie komunity pri tejto príležitosti – čo tak tematická súťaž alebo výzva?
Deň svätého Valentína je ideálny na vyvolanie diskusie medzi vašimi sledovateľmi, pretože je aj trochu kontroverzný. Ak teda potrebujete zvýšiť zapojenie publika, skúste rozprúdiť diskusiu. Ale radšej si pripravte pohotovostný plán pre prípad, že sa diskusia zvrtne.
Kedy začať?
Hovorí sa – lepšie neskoro ako nikdy. Ľudia majú tendenciu kupovať valentínske darčeky na poslednú chvíľu, takže vaša ponuka by mala byť k dispozícii do týždňa alebo dvoch pred sviatkom. Ak však chcete využiť obsahový marketing a SEO na prilákanie zákazníkov, musíte začať skôr – a čím skôr, tým lepšie, dokonca aj niekoľko mesiacov vopred. Na druhej strane, dobre pripravené články sa dajú opakovane používať aj niekoľko rokov, len s menšími aktualizáciami.
Začnite pripravovať valentínsku kampaň už teraz!
Valentín je príležitosťou na zvýšenie predaja počas inak pomalého obdobia roka. Práve teraz by ste mali začať premýšľať o kampani a je čas pripraviť články s vhodnými kľúčovými slovami, ktoré vám privedú zákazníkov.