Online nakupovanie je na vzostupe. Len v Českej republike je v súčasnosti viac ako 50 000 e-shopov. Prečo je nakupovanie online také populárne? V dnešnom článku sa dozviete, aké sú hlavné výhody e-shopov a online nakupovania z pohľadu zákazníkov a ako tieto poznatky uplatniť vo svojom obchode WooCommerce.
Úspora času jednoznačne vedie
Pri nakupovaní online si ľudia najviac cenia úsporu času. 23 % spotrebiteľov, ktorí nakupujú online aspoň raz ročne*, považuje úsporu času za hlavnú výhodu e-shopu oproti kamennému obchodu. Je oveľa rýchlejšie nakliknúť si nákup z pohodlia domova, zaplatiť a nechať si ho doručiť, ako ísť nakupovať fyzicky.
Zákazníci jednoducho nechcú strácať čas. Myslite na to pri predaji prostredníctvom e-shopu a zabezpečte jednoduché a rýchle nakupovanie. Ak je e-shop neprehľadný a nakupovanie v ňom je časovo náročné, je dosť možné, že zákazník nabudúce nakúpi inde alebo objednávku vôbec nedokončí. Najdôležitejšia výhoda nakupovania online môže hrať vo váš prospech alebo proti vám.
Ovplyvní rýchlosť nakupovania, a tým aj spokojnosť zákazníka:
- rýchlosť načítania webovej stránky (jednoducho a bezplatne napríklad prostredníctvom služby Google PageSpeed Insights)
- prehľadnosť e-shopu (kategorizácia, prehľadnosť textov a popisov, dostupnosť potrebných informácií)
- rýchle vybavenie objednávky (jednoduchý výber dopravy a platby, vyplnenie údajov, potvrdenie objednávky)
- výhodnejšie ceny
Výhodnější ceny
Ďalším uvádzaným atribútom, ktorý robí online nakupovanie takým obľúbeným, je cena. E-shopy často ponúkajú výhodnejšie ponuky ako kamenné obchody a viac ako 19 % respondentov* to považuje za výhodu. Je síce pravda, že e-shopom nevznikajú náklady spojené s fyzickou predajňou, ale nie vždy je možné takéto ceny pre e-shop stanoviť. Platí to najmä pre malé e-shopy.
Ak nemôžete konkurovať cenou, musíte zákazníkom ponúknuť a zdôrazniť ostatné výhody e-shopu, ktoré ponúkate.
Možnosť objednať kedykoľvek
Nakupovanie uprostred noci, cez víkend alebo počas štátneho sviatku je výhodou e-shopu, ktorá vyplýva z jeho samotnej podstaty. Internetové obchody nemajú otváracie hodiny a zákazníci si môžu vybrať a objednať kedykoľvek. 17,4 % zákazníkov e-shopov* to uvádza ako hlavnú výhodu nakupovania cez internet.
Pohodlné doručenie a flexibilné vyzdvihnutie sú ďalšími dôležitými výhodami e-shopov
Pohodlné doručenie je jedným z faktorov, ktoré zákazníci oceňujú a pre ktoré nakupujú online. 12,7 % respondentov* oceňuje pohodlné doručenie na adresu podľa vlastného výberu a ďalších 5,3 % oceňuje širokú dostupnosť a flexibilitu vyzdvihnutia tovaru na odberných miestach, v boxoch a pod.
Ak e-shop neponúka (z pohľadu zákazníka) pohodlné doručenie objednávky, nákup na takomto e-shope stráca pre zákazníka význam. Ako majiteľ e-shopu by ste preto mali zvážiť, či ponúkate dostatočný výber spôsobov dopravy, aby ste pokryli potreby svojich zákazníkov.
Medzi najobľúbenejšie spôsoby doručenia v Českej republike** patria:
- Packeta (42 % doručení)
- doručenie kuriérom – PPL, DPD, GLS atď. (28 % zásielok)
- Česká pošta (18 % zásielok)
- osobný odber (6 % zásielok)
TIP: Prepojením vášho e-shopu WooCommerce s dopravcami pomocou pluginov ponúknete svojim zákazníkom nielen pohodlnú možnosť dopravy, ale aj urýchlite správu objednávok. Pozrite si naše pluginy na prepravu pre WooCommerce a prepojte svoj e-shop priamo so systémami dopravcov.
Porovnanie ponuky jednotlivých obchodov
Viac ako 12 % zákazníkov*, ktorí nakupujú online aspoň raz ročne, oceňuje možnosť jednoduchého porovnania cien a vlastností produktov. Umožňujú to porovnávače a vyhľadávače produktov (napr. Heureka, Zboží.cz, Google Shopping, Glami atď.), ktoré dokážu porovnať ponuky jednotlivých obchodov. Túto výhodu e-shopu pri nakupovaní v kamenných predajniach nič nenahradí. Reklama na porovnávacích stránkach je pritom z pohľadu prevádzkovateľa e-shopu pomerne jednoduchá, umožňuje osloviť široké publikum zákazníkov a zvýšiť predaj.
TIP: Prepojte svoj e-shop WooCommerce s porovnávačmi a ponúknite na nich svoje produkty. Vďaka pluginu XML Feedy môžete automaticky generovať kanály pre porovnávacie weby a predávať svoje produkty prostredníctvom Heureky alebo Zboží.cz.
Hodnotenie kvality produktov a spoľahlivosti obchodu ostatnými používateľmi
Ďalšou významnou výhodou nakupovania online je podľa 3,8 % zákazníkov* možnosť prezerať si recenzie a hodnotenia produktov aj samotného internetového obchodu. Takzvaný sociálny dôkaz je často hnacím impulzom, ktorý vedie k rozhodnutiu zákazníka nakúpiť. To znamená, že ak si zákazník prečíta pozitívnu recenziu alebo vidí pozitívne hodnotenie výrobku, je oveľa pravdepodobnejšie, že si ho kúpi.
Pre vás ako obchodníka je výhodné, ak návštevníkom e-shopu zobrazíte recenzie a hodnotenia svojich produktov (ak sú pozitívne). Zákazníci môžu hodnotiť produkty priamo na webovej lokalite e-shopu. V takom prípade nezabudnite, že zo zákona ste povinní zobraziť, či sú recenzie overené alebo nie. (Tieto nariadenia sú platné v Českej republike.)
TIP: Plugin Toolkit vám pomôže spravovať recenzie v e-shope WooCommerce. Okrem toho vám pomôže splniť aj ďalšie požiadavky na váš e-shop podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa, ako napríklad textové tlačidlá v pokladni alebo zaznamenávanie vývoja ceny produktu ( Tieto nariadenia sú platné v Českej republike).
Druhým spôsobom zobrazenia recenzií a hodnotení vo vašom e-shope je ich prevzatie priamo z porovnávača nákupov. Vo svojom e-shope WooCommerce môžete zobrazovať recenzie a hodnotenia z porovnávacích webov pomocou pluginu Porovnávače tovaru.
Využite preferencie zákazníkov na vybudovanie úspešného e-shopu
Teraz už viete, ktoré atribúty online nakupovania sú pre vašich zákazníkov najdôležitejšie, a môžete ich využiť na vybudovanie úspešného e-shopu. Úspora času, pohodlné doručenie, porovnanie cien na porovnávacích stránkach alebo dobré recenzie produktov a obchodov vám pomôžu predávať online.
* apek.cz údaje za rok 2021 (dáta pre ČR)
** ceska-ecommerce.cz údaje za rok 2023 (dáta pre ČR)