Chcete začať podnikať v oblasti elektronického obchodu, ale nemôžete alebo nechcete investovať veľký počiatočný kapitál? Potom je pre vás možno dropshipping tým správnym riešením. Viete, ako dropshipping funguje, aké sú jeho výhody a na čo si dať pozor?
Čo je dropshipping?
Dropshipping je spôsob predaja tovaru v elektronickom obchode, pri ktorom nemusíte mať žiadny tovar na sklade. E-shop predávajúci výrobky je prepojený s poskytovateľom dropshippingu, ktorý vlastní tovar a zasiela ho zákazníkom. Prevádzkovateľ e-shopu získava časť zisku z predaja a fyzicky neprichádza do kontaktu s predávanými výrobkami. Preto nepotrebuje financie na nákup výrobkov, ani sa nemusí zaoberať ich skladovaním, balením a odosielaním zákazníkom. O to sa postará poskytovateľ dropshippingu.
Aké sú výhody a riziká dropshippingu?
Ako sme už spomenuli – na začatie dropshippingového podnikania nepotrebujete veľký kapitál, pretože nemusíte nakupovať tovar do zásoby. Vďaka nízkym počiatočným nákladom je veľmi jednoduché začať s týmto podnikaním. Šírka sortimentu produktov dostupných pre dropshipping je značná, takže môžete testovať rôzne produkty a predajné stratégie a prispôsobiť ponuku svojho e-shopu tak, aby čo najlepšie vyhovovala vám a vašim zákazníkom. Veľkou výhodou dropshippingu je nepochybne to, že ho môžete prevádzkovať prakticky odkiaľkoľvek na svete – stačí vám len internetové pripojenie. Nie ste viazaní na dopravu.
Paradoxne, nevýhodou dropshippingu môže byť to isté – jednoduchosť. Založiť e-shop založený na dropshippingu je také jednoduché, že konkurencia je obrovská. Vyžaduje si to potom veľmi dobré plánovanie, aby váš e-shop vynikol v záplave podobných.
Ďalšou nevýhodou je veľká závislosť od služby dropshippingu, na ktorú sa musíte spoľahnúť, pokiaľ ide o kvalitu a dopravu výrobkov. Môže sa stať, že výrobok bude náhle nedostupný alebo služba zmení dodacie podmienky a vy ako majiteľ e-shopu to môžete len ťažko ovplyvniť. Tým, že vám výrobky pred dodaním neprechádzajú rukami, nemôžete overiť kvalitu dodaného tovaru.
Dropshipping: Ako začiať?
Aby mal e-shop založený na dropshippingu šancu na úspech, je nevyhnutné plánovanie. Aké kroky sú potrebné na začatie dropshippingového podnikania?
1. Nájdite si správny produkt pre svoju niku
Nika alebo výklenok označuje špecifický segment trhu – teda skupinu zákazníkov, ktorí majú záujem o váš tovar. Ak nájdete produkt a výklenok, v ktorom sa bude dobre predávať, ste na polceste. Kľúčom k úspechu je prieskum trhu.
Špecializácia na určitú tému alebo odvetvie vám pomôže vyniknúť. Na druhej strane, aby sa vášmu e-shopu darilo, musíte nájsť dostatočne veľkú a výnosnú niku, ktorá zároveň nemá príliš veľkú konkurenciu. Nika, ktorá je príliš malá, vám nezabezpečí dostatočný objem predaja, rovnako ako nika s malou kúpnou silou. Vo výklenku so silnou konkurenciou bude pre začínajúci e-shop ťažké preraziť.
2. Vyberte si poskytovateľa dropshippingu
Keď viete, aké produkty chcete predávať a komu, je čas vybrať si poskytovateľa dropshippingu. Takýchto poskytovateľov je k dispozícii viacero, takže vám nezostáva nič iné, ako porovnať ich ponuky a podmienky spolupráce.
3. Vybudujte si e-shop
Teraz je čas vybudovať e-shop. Okrem vybudovania samotnej webovej stránky e-shopu sa budete musieť rozhodnúť o prezentácii produktov, sprievodných textoch a fotografiách, ako aj o spôsobe platby a výbere spôsobov dopravy. V prípade dropshippingu sa na vás vzťahuje aj legislatíva, rovnako ako na prevádzkovateľov tradičných e-shopov.
Dobrí poskytovatelia dropshippingu umožňujú prepojenie e-shopov priamo so svojím systémom, takže objednávky sa spracúvajú automaticky, čo vám ušetrí veľa práce.
TIP: Pomocou pluginov môžete prepojiť e-shopy WooCommerce so službami dropshippingu. Dropshipping v Česku a na Slovensku je možný prostredníctvom Dropshipping.cz, ktorý môžete jednoducho prepojiť so svojím e-shopom pomocou dropshippingového pluginu Toret. Váš e-shop potom bude automaticky odosielať hotové objednávky priamo do systému Dropshipping.cz, ktorý ich následne odošle za vás.
4. Začnite s propagáciou
Teraz prichádza na rad samotný predaj produktov. Aby zákazníci váš obchod a produkty našli, budete ich musieť spropagovať. Aké marketingové nástroje môžete použiť?
a. SEO (optimalizácia pre vyhľadávače)
Optimalizácia pre vyhľadávače zabezpečí, aby sa vaša stránka zobrazovala vo výsledkoch vyhľadávania. Pracuje so štruktúrou, obsahom a technickou funkčnosťou stránky.
b. Reklama vo vyhľadávaní
Vyhľadávačom môžete zaplatiť za to, aby váš e-shop zobrazovali na prvých pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania, a tým vám prilákali zákazníkov.
c. Obsahová reklama
Môžete využiť aj tzv. obsahovú reklamu a zobrazovať svoje bannery návštevníkom rôznych webových stránok.
d. Marketing v sociálnych médiách
Na sociálnych sieťach môžete budovať komunitu sledovateľov, zdieľať s nimi zaujímavý obsah, využívať platenú reklamu alebo propagovať pomocou influencerov. Viac o marketingu na sociálnych sieťach sme písali v článku Marketing na sociálnych sieťach: Ako premeniť sledovateľov na zákazníkov.
e. E-mailový marketing
E-mailový marketing je jedným z nákladovo najefektívnejších typov marketingu, pri ktorom využívate získané potenciálne zákazníkov. Pomocou e-mailingových služieb môžete svojim zákazníkom posielať informačné bulletiny alebo zľavové kupóny a budovať s nimi dlhodobé partnerské vzťahy. Zaujíma vás viac? Potom si prečítajte náš článok o e-mailovom marketingu alebo priamo prepojte svoj e-shop WooCommerce s e-mailingovou platformou prostredníctvom pluginu SmartEmailing.
Bude dropshipping vašou cestou?
Už viete, že dropshipping ponúka možnosť prevádzkovať vlastný e-shop bez toho, aby ste museli investovať do skladových zásob a dopravy. Dropshippingová platforma sa o oboje postará za vás. Vašou úlohou bude spravovať e-shop a predávať tovar. Ak svoj e-shop prevádzkujete v systéme WooCommerce, môžete ho priamo prepojiť s dropshippingovou platformou a celý proces automatizovať.