Návštevnosť je jedným z kľúčov k úspechu e-shopu. Ak na váš e-shop nikto nepríde, nikto nenakúpi a e-shop je odsúdený na neúspech. V dnešnom článku sa zameriame na možnosti propagácie e-shopu, ktoré vám pomôžu zviditeľniť váš e-shop, zvýšiť návštevnosť a využiť ju na zvýšenie predaja.
Prečo zvýšiť návštevnosť?
Ako sme spomenuli v úvode, návštevnosť e-shopu je základným kameňom pre predaj, a teda aj zisk. A za každým privedeným návštevníkom sa skrýva tvrdá práca, čas a peniaze.
Musíte počítať s tým, že nie každý návštevník e-shopu uskutoční nákup. Podobne ako v kamennom obchode, niektorí ľudia nakúpia hneď, iní sa len pozrú a peňaženku neotvoria. V prípade e-shopov zvyčajne hovoríme o 1-5 % návštevníkov, ktorí skutočne nakúpia.
Priemerná miera konverzie e-shopov sa líši v závislosti od odvetvia a typu produktu. Vo všeobecnosti sa pohybuje medzi 1 a 5 %, ale v niektorých prípadoch môže byť vyššia alebo nižšia.
Pozrime sa na to bližšie, aby sme si urobili lepšiu predstavu.
Dobrý konverzný pomer:
- Vysoko konkurenčné odvetvia (napr. oblečenie, elektronika): 1-2 %.
- Menej konkurenčné odvetvia (napr. špecializované odvetvia, služby): 2-3 %.
- E-shopy s produktmi s vysokou cenou: 1-1,5 %.
- E-shopy s lacnými produktmi: 2-3 %.
Slabá miera konverzie:
- Menej ako 1 %: Môže to znamenať, že máte problémy s webovou stránkou, marketingom alebo produktom.
- Viac ako 5 %: Môže to znamenať, že konverzie nesledujete správne.
Pri takto nízkej miere konverzie musíte zvážiť, že na dosiahnutie požadovaných príjmov potrebujete priviesť niekoľkonásobne viac návštevníkov. A ako sme už povedali, získavanie návštevníkov nie je zadarmo, preto musíte ísť na propagáciu svojho internetového obchodu strategicky, nie bezhlavo.
Aké sú spôsoby zvýšenia návštevnosti e-shopu?
Návštevnosť svojho e-shopu môžete zvýšiť jeho propagáciou. Spôsobov propagácie e-shopu je veľa, treba však zvoliť správnu kombináciu na mieru. Nie každý typ propagácie je vhodný pre každý e-shop, či už z hľadiska sortimentu alebo rozpočtu.
PPC
PPC, alebo Pay Per Click reklama, je predovšetkým rýchly spôsob, ako zvýšiť návštevnosť e-shopu. Ako už názov napovedá, ide o reklamu, pri ktorej platíte, keď na ňu používateľ klikne. Cena za kliknutie sa odvíja od konkurencie v danom odvetví.
PPC reklamu možno použiť v rôznych formách. Napríklad:
- vo výsledkoch vyhľadávania (sponzorované výsledky vyhľadávania)
- v obsahovej sieti (zvyčajne bannery na iných webových stránkach)
- v sociálnych sieťach (sponzorované príspevky)
- na porovnávacích stránkach
Naprieč odvetviami a formátmi bola priemerná miera prekliku na reklamy PPC v roku 2023 6,11 %. Zo zákazníkov, ktorí klikli týmto spôsobom, uskutočnilo nákup 7,04 %.
Výhodou reklám PPC je široká škála možností cielenia – od kľúčových slov PPC vo výsledkoch vyhľadávania a na porovnávacích stránkach cez podrobné demografické cielenie v sociálnych médiách až po remarketing založený na súboroch cookie v obsahovej sieti.
TIP: Máte záujem o remarketing v obsahovej sieti? Môžete ho využiť aj vo WooCommerce s obsahovou sieťou Sklik.cz. Pomôže vám s tým plugin Porovnávače tovaru.
Nevýhodou PPC je jeho závislosť od financií. Jednoducho povedané – fungujú len dovtedy, kým platíte a musíte si to správne spočítať, tu neplatíte viac, ako zarobíte. Ďalšou nevýhodou je zložitosť nastavenia kampaní. Preto sa budete musieť naučiť, ako ju nastaviť, alebo si na to zohnať odborníka.
Sociálne siete
Sociálne siete ponúkajú ďalší spôsob propagácie vášho e-shopu. Okrem platenej PPC reklamy na soc. sieťach (pozri vyššie) existuje aj možnosť osloviť zákazníkov organicky (obsahom s neplateným dosahom), vytvoriť komunitu a šíriť povedomie o vašom e-shope.
Až 43 % online nakupujúcich vyhľadáva produkty aj na sociálnych sieťach.
Výhodou sociálnych médií je, že zákazníkov môžete osloviť aj bezplatne, ale táto cesta si pravdepodobne vyžiada veľkú časovú investíciu. Sociálne siete sú však skvelým zdrojom návštevnosti najmä preto, že na nich možno nájsť takmer všetky demografické skupiny používateľov (v závislosti od typu sociálnej siete) a ich PPC systémy umožňujú veľmi pokročilé cielenie.
Nevýhodou propagácie vášho e-shopu na sociálnych sieťach je už spomínaná časová náročnosť, od tvorby obsahu až po komunikáciu s používateľmi. Okrem toho musíte brať do úvahy aj typ a rozsah vášho e-shopu – nie všetky témy sú vhodné pre rôzne sociálne siete. Napríklad zbrane, alkohol, THC produkty a tabakové výrobky nebudú mať na sociálnych sieťach úspech.
TIP: O propagácii vášho e-shopu prostredníctvom sociálnych sietí sme už písali v našom článku Marketing na sociálnych sieťach: Premeňte sledovateľov na zákazníkov.
Marketing influencerov
Marketing influencerov je neoddeliteľne, aj keď nie výlučne, spojený so sociálnymi médiami. Pri tomto spôsobe propagácie môžete využiť vytvorenú komunitu a vplyv vybraného influencera. Až 76 % spotrebiteľov dôveruje odporúčaniam influencerov a samotný influencer marketing má o 22 % vyššiu mieru konverzie ako PPC reklama. Môže to teda byť váš spôsob, ako zvýšiť návštevnosť vášho elektronického obchodu.
Výhodou je úspora času – nemusíte si budovať vlastné publikum na sociálnej sieti, nevýhodou je potreba finančnej alebo materiálnej investície, vyjednávanie a uzatváranie dohody s influencerom a niekedy neistý výsledok spolupráce.
SEO ako zdroj návštevnosti pre e-shop
SEO alebo optimalizácia pre vyhľadávače je ďalším spôsobom, ako zvýšiť viditeľnosť vášho e-shopu. Vďaka dobrej SEO optimalizácii nájdu návštevníci váš e-shop vo výsledkoch vyhľadávania vo vyhľadávačoch (Google, Seznam atď.). Za takéto kliknutia nič neplatíte a výška umiestnenia vášho e-shopu závisí od toho, ako dobre je váš e-shop optimalizovaný na kľúčové slovo.
E-shopy so stránkami optimalizovanými pre vyhľadávače dosahujú v priemere o 15 % vyššie tržby ako e-shopy bez optimalizácie
Samotná optimalizácia spočíva jednak v zabezpečení dobrého technického stavu stránky (bezpečnosť, rýchlosť atď.) a jednak v optimalizácii obsahu. To si vyžaduje analýzu kľúčových slov, ktoré sú pre váš e-shop relevantné, a následnú úpravu alebo vytvorenie nového obsahu.
Výhodou SEO je jeho dlhodobý potenciál – nemusíte platiť za zobrazenia a kliknutia a hodnota vašej stránky v očiach vyhľadávačov časom rastie. Z dlhodobého hľadiska je preto spoľahlivým zdrojom návštevnosti.
Nevýhodou môže byť väčšia časová a finančná investícia, najmä na začiatku, keď váš e-shop môže potrebovať zásah odborníka na optimalizáciu. Napriek tomu je SEO metóda s jednou z najvyšších mier návratnosti.
Obsahový marketing
Obsahový marketing je ďalšou možnosťou zvýšenia návštevnosti vášho e-shopu, ktorá zasahuje do ďalších oblastí – od SEO, cez PPC a sociálne médiá až po oblasť e-mailingu.
Presne tak, tvorba obsahu (články, štúdie, audionahrávky, videá, infografiky atď.) priláka návštevníkov, ale na jeho šírenie sú potrebné ďalšie kanály. Napriek tomu tento bod nezanedbávame, pretože obsah je niečo navyše, niečo, čo nie je nevyhnutné pre priame fungovanie e-shopu, ale môže priniesť významné výhody.
Čo je to obsah? Obsah v zmysle obsahového marketingu nie je opis funkcií predávaného fotoaparátu, ale návod na to, ako robiť portréty pomocou tohto zariadenia, áno. O obsahovom marketingu sme písali v článku Ako na obsahový marketing vášho e-shopu, aby prinášal výsledky?
Ak zistíte, čo vašich zákazníkov zaujíma, máte vyhraté. Vzdelávací, zábavný alebo inšpiratívny obsah na vašom blogu tiež pomôže prilákať nových zákazníkov, či už prostredníctvom vyhľadávačov a SEO, cez sociálne médiá a PPC, alebo napríklad ako PR obsah v médiách.
Výhodou obsahového marketingu je, že podporuje a prepája ostatné formy propagácie elektronického obchodu. Okrem zvýšenia návštevnosti pomôže aj posilniť vašu úlohu “odborníka v danej oblasti”, budovať dôveru značky a budovať komunitu.
E-shopy so stratégiou obsahového marketingu dosahujú v priemere o 70 % vyššiu organickú návštevnosť ako e-shopy bez obsahovej stratégie.
Nevýhodou obsahového marketingu je jeho náročnosť, a to ako časová, ak sa mu venujete sami, tak aj finančná, ak si najímate odborníka. Vytvoriť kvalitný obsah totiž nie je jednoduché.
Porovnávanie produktov
Porovnávače produktov sú skvelým spôsobom, ako zvýšiť návštevnosť vášho e-shopu, a to s dobrým potenciálom prichádzajúcej konverzie – až 10 %. Na porovnávacích stránkach totiž používatelia už vyhľadávajú produkty s úmyslom ich kúpiť. Ak sa z ponuky prekliknú do vášho e-shopu, nákup je na spadnutie.
Až 44 % konverzií zúčastnených e-shopov pochádza z porovnávacích nákupov.
Vo väčšine prípadov za zobrazenie vašej ponuky na porovnávacom webe neplatíte, kým sa používateľ nepreklikne na váš e-shop. O tom, koľkokrát sa váš e-shop zobrazí, rozhoduje suma, ktorú nastavíte ako maximálnu cenu za kliknutie (tzv. bidding), a niekedy aj kvalita vašej ponuky. Podobne ako v prípade bežných vyhľadávačov, vyššie pozície sú výnosnejšie.
TIP: Aby ste mohli inzerovať na porovnávacích stránkach, musíte sa zaregistrovať a prepojiť svoj e-shop s porovnávacou stránkou pomocou XML kanálov. V e-shope WooCommerce môžete ľahko vygenerovať XML feed pomocou pluginu XML feedy.
Výhodou inzercie na porovnávacích stránkach je, že môžete osloviť oveľa širšie publikum ako inde. Ani počiatočné nastavenie alebo následná správa nie je nič, čo by majiteľ e-shopu nezvládol, prípadne sa môže obrátiť na odborníka.
Ak predávate atypický sortiment, porovnávače vám pravdepodobne nebudú veľmi užitočné. Je to preto, že takéto výrobky nie sú kategorizované ani vyhľadávané návštevníkmi porovnávacích stránok.
Offline propagácia vášho e-shopu
V neposlednom rade by ste nemali podceňovať offline propagáciu. Okrem využívania offline médií, ako sú televízia, rozhlas alebo tlač, sú veľkou príležitosťou aj rôzne prezenčné akcie – tematické veľtrhy, výstavy a spoločenské podujatia, na ktorých sa môže nachádzať vaša cieľová skupina.
Najmä ak ste malý e-shop, osobný kontakt s potenciálnymi zákazníkmi sa môže stať dôležitým argumentom, aby u vás nakúpili.
Nevýhodou offline propagácie je nemožnosť presného merania jej návratnosti. To sa dá čiastočne zlepšiť napríklad používaním kupónov s QR kódmi.
Na druhej strane môžete offline propagáciou osloviť aj také segmenty zákazníkov, ktoré inde osloviť nemôžete.
Propagujte svoj e-shop s ohľadom na jeho špecifiká
Z vyššie predstavených spôsobov propagácie e-shopu je zrejmé, že žiadna metóda vás nespasí a zároveň nie všetky možnosti budú vhodné pre všetky e-shopy.
Predtým, ako začnete propagovať svoj e-shop, musíte dôkladne zvážiť, ktoré metódy na zvýšenie návštevnosti sú pre vaše podnikanie vhodné. Koho chcete do svojho e-shopu priviesť? Aký je sortiment vášho e-shopu? Aké sú vaše zdroje – čas, peniaze a znalosti? Odpovede na tieto otázky by vám mali objasniť, ktorou cestou sa so svojím e-shopom vybrať.
Analyzujte výsledky propagácie vášho e-shopu
Zvolili ste metódy propagácie vášho e-shopu a zvýšenia návštevnosti? Výborne. Teraz je čas všetko spustiť a začať kontrolovať, či sú vaše očakávania správne.
Aj keď ste dôkladne zvážili všetky možnosti, môže sa stať, že to jednoducho nefunguje. Z tohto dôvodu je nevyhnutné zbierať a vyhodnocovať údaje už od začiatku. Len tak sa uistíte, že do propagácie e-shopu neinvestujete viac, ako získate.
Stanovte si cieľ a časový limit, po ktorom vyhodnotíte výsledky svojho úsilia. Ak to nefunguje, možno sa budete musieť pokúsiť niečo zmeniť.
Priveďte návštevníkov a nenechajte si ich ujsť
Zvýšenie návštevnosti vášho internetového obchodu je jedným zo spôsobov, ako zvýšiť predaj. Môžete si vybrať z viacerých spôsobov propagácie svojho e-shopu, a to online aj offline, ale vždy musíte zohľadniť špecifiká svojho podnikania a vyhodnotiť údaje.
Funguje vaša stratégia na zvýšenie návštevnosti e-shopu? To je skvelé! Ale privedením návštevníkov na vašu webovú stránku sa úsilie nekončí. Mali by ste tiež zabezpečiť, aby čo najviac z nich uskutočnilo nákup. O tom, ako doladiť cestu návštevníka k nákupu, si povieme niekedy inokedy. Prihláste sa na odber nášho newslettera, aby ste o nič neprišli.