Investujete do marketingu, zákazníci si vyberú produkty, vložia ich do košíka… a potom jednoducho zmiznú? Zákazník, ktorý nedokončí nákup a zanechá opustený košík, je zbytočná investícia. Každý prevádzkovateľ e-shopu by sa mal snažiť, aby to bolo čo najmenej. Tu je niekoľko tipov, ako vyriešiť problém opusteného košíka v e-shope WooCommerce.
V dnešnom článku sa dozviete:
- čo je opustený košík
- aká je bežná miera opustenia košíka
- aké sú najčastejšie príčiny opustenia košíka
- ako zabrániť opusteniu košíka, ak máte obchod WooCommerce
Čo je opustený košík
Pojem „opustený košík“ sa na scéne elektronického obchodu vyskytuje často. Tento pojem znamená, že návštevník, ktorý si vo vašom e-shope vybral tovar a vložil ho do nákupného košíka, nákup z nejakého dôvodu nedokončil. Táto situácia sa stáva pomerne často a môže mať rôzne príčiny, na ktoré sa pozrieme nižšie.
Prečo riešiť opustený košík? Získavanie návštevníkov a potenciálnych zákazníkov pre váš internetový obchod nie je zadarmo. Za každým návštevníkom e-shopu stojí úsilie a/alebo financie, ktoré ho priviedli na vašu webovú stránku. Ak zákazník nenakúpi, investované prostriedky vyjdú nazmar.
Aká je bežná miera opustenia košíka?
Miera opustenia nákupného košíka je pravidelne predmetom mnohých štúdií, ktoré (v závislosti od použitej metodiky) dospievajú k rôznym výsledkom. Pre lepšiu predstavu uvádzame, že v 49 štúdiách z rokov 2012 – 2023 sa miera opustenia košíka pohybuje v rozmedzí od 55 % do 85 %. Spriemerovaním výsledkov týchto štúdií dostaneme hodnotu 70 %. Najnovšia štúdia z roku 2023* uvádza mieru opustenia košíka 79,53 %.
Tieto čísla nie sú v žiadnom prípade zanedbateľné. Ako prevádzkovateľ elektronického obchodu WooCommerce však máte možnosti, ako ovplyvniť množstvo opustených objednávok priamo na svojej stránke.
Dôvody opustenia košíka
Ak chcete znížiť mieru opustenia košíka vo svojom obchode WooCommerce, musíte najprv pochopiť, prečo zákazníci nedokončia objednávky. Aké sú najčastejšie dôvody, ktoré vedú k opusteniu košíka?
Vysoké náklady na dopravu a platbu
47 % účastníkov štúdie o opustení košíka* uviedlo, že vysoké náklady na dopravu a platbu ich odrádzajú od nákupu. Ak sú zákazníci informovaní o nákladoch na dopravu až počas procesu platby, je možné, že ich dodatočné neočakávané výdavky odradia od nákupu a objednávku nedokončia.
Registrácia ako podmienka nákupu
Založenie vlastného zákazníckeho účtu má výhody pre kupujúceho aj pre e-shop – je jednoduchšie takýchto zákazníkov opätovne kontaktovať a nalákať ich na ďalší nákup. Ale pozor! Ak nákup tovaru podmieňujete tým, že si zákazník musí vytvoriť účet, pravdepodobne niektorých z nich odradíte. Až 25 % zákazníkov môže opustiť svoj košík, ak neponúknete možnosť nákupu bez vytvorenia používateľského účtu.
Dlhé dodacie lehoty
Zákazníci často nakupujú impulzívne – niečo potrebujú, tak nakúpia. Ak zákazníkov neinformujete o neštandardných dodacích lehotách vopred, ale až počas procesu objednávky, pripravíte im nepríjemné prekvapenie a miera opustenia košíka sa zvýši.
Dlhý a komplikovaný proces platby
Príliš komplikovaný proces od pokladnice po konečnú platbu tiež odrádza. Najmä používateľov smartfónov neustále rozptyľujú rôzne oznámenia a ľahko sa môže stať, že príliš komplikovaný proces platby za objednávku nedokončia.
Nedostatočné možnosti platby a dopravy
Niektorí zákazníci opustia nákupný košík, pretože e-shop neponúka ich preferovaný spôsob dopravy alebo platby. Malá alebo z pohľadu zákazníka nevyhovujúca ponuka spôsobov dopravy a platby odradí až 11 % zákazníkov.
Pomalé načítanie webových stránok
Strašiak všetkých e-shopov – pomalé načítanie – je na našom zozname posledný. Žijeme v rýchlom svete a pomalé webové stránky zákazníkov frustrujú natoľko, že radšej opustia košík a objednajú si inde. Rovnako odradíte kupujúcich, ak sa im počas návštevy vášho e-shopu často zobrazí chybová stránka 404.
Ako vyriešiť opustený košík v obchode WooCommerce
Uviedli sme najvýznamnejšie faktory, ktoré vedú k opusteniu košíka. Čo môžeme urobiť konkrétne vo WooCommerce, aby sme znížili mieru opustenia košíka na minimum?
Vopred informujte o príplatkoch
Včas informujte zákazníkov o tom, koľko stojí doprava a platba za vybraný produkt. A to nielen preto, aby ste sa vyhli nepríjemným prekvapeniam pri pokladni. Povinnosť informovať zákazníkov o možnostiach a nákladoch na dopravu a platbu pred pokladňou ukladá prevádzkovateľom e-shopov aj zákon o ochrane spotrebiteľa.
TIP: Zobrazujte dostupné spôsoby dopravy a ich ceny automaticky priamo na produkte vďaka pluginu Toret Toolkit. Zákazníci tak uvidia, koľko ich bude poštovné stáť ešte pred pridaním do košíka.
Odstupňovanie ceny za prepravu
Opusteniu košíka z dôvodu vysokých príplatkov môžete predísť aj škálovaním ceny dopravy. Je ťažké nalákať zákazníka na nákup, keď poštovné stojí rovnako ako produkt. Pomôžu vám s tým pluginy WooCommerce pre dopravu, v ktorých môžete nastaviť cenu dopravy napríklad podľa hmotnosti alebo rozmerov zásielky.
Umožnite nákup bez registrácie
Ako sme už spomenuli, zriadenie zákazníckeho účtu je síce pre e-shop pohodlné, ale môže zákazníkov odradiť. Dajte preto zákazníkom pri pokladni na výber a umožnite im nákup bez účtu. Zákazníci, ktorí chcú nakúpiť rýchlo, to ocenia a ak budú s vaším e-shopom spokojní, možno sa pri niektorom z ďalších nákupov zaregistrujú.
Zrýchlite proces platby
S predchádzajúcim bodom súvisí aj rýchlosť dokončovania objednávky. Ak znížite počet úkonov potrebných na vybavenie objednávky na minimum, urýchlite proces a zároveň zvýšite percento vybavených objednávok. Neobťažujte zákazníkov zbytočnými kliknutiami alebo medzikrokmi. Uvidíte, že percento dokončených objednávok sa zvýši.
TIP: Vedeli ste, že môžete nastaviť naše pluginy pre dopravu tak, aby automaticky otvárali widget s mapou na výber pokladničného miesta? Ušetríte tak zákazníkovi jedno z mnohých kliknutí v procese objednávky.
Inline platobná brána tiež zefektívni proces objednávky. Vďaka nej môže zákazník zaplatiť priamo vo vyskakovacom okne na e-shope bez toho, aby bol presmerovaný na webovú stránku platobnej brány. Vďaka pluginu GoPay Inline môžete mať vo svojom e-shope WooCommerce inline platobnú bránu.
Používajte e-mailové pripomenutia
Niekedy sa stane, že zákazníka pri nakupovaní niečo vyruší a opustí košík, hoci by rád nakúpil. Ak je takýto zákazník pri nákupe prihlásený do svojho zákazníckeho účtu, môžete (a mali by ste) mu poslať e-mailovú pripomienku za nedokončenú objednávku. Úspešnosť takýchto e-mailov býva prekvapivo vysoká. Viac sme o tom písali v našom článku o e-mailovom marketingu.
Ponúknite viac možností platby a dopravy
Možnosti dopravy a platby za objednávku sa neustále rozširujú o ďalšie a ďalšie spôsoby. Ak chcete maximalizovať počet dokončených objednávok, musíte držať krok s dobou a ponúknuť zákazníkom veľa možností.
Medzi najobľúbenejšie platobné metódy, ktoré sú k dispozícii pre e-shopy v systéme WooCommerce, zároveň patria nasledujúce:
- platba kartou
- platba prostredníctvom bankového tlačidla
- platba prostredníctvom elektronickej peňaženky (Apple Pay, Google Pay atď.)
- odložené platby a platby na splátky
Tieto možnosti platby poskytuje vhodná platobná brána, ktorú k svojmu e-shopu pripojíte pomocou pluginov platobných brán WooCommerce. Integráciou jednej platobnej brány môžete svojim zákazníkom ponúknuť niekoľko spôsobov platby.
TIP: Zaujíma vás, ako pripojiť platobnú bránu k vášmu e-shopu WooCommerce? Prečítajte si článok Platobná brána WooCommerce.
Nezabudnite zákazníkom ponúknuť aj staršie, ale stále obľúbené platobné metódy dostupné vo WooCommerce. Takýmito metódami môžu byť platba bankovým prevodom alebo platba na dobierku. Vyhoviete tak zákazníkom, ktorí z akéhokoľvek dôvodu nechcú alebo nemôžu používať platobnú bránu.
Optimalizujte svoje webové stránky
Rýchly a funkčný e-shop je základom, bez ktorého bude ťažké zvýšiť mieru dokončenia objednávky. Skontrolujte rýchlosť načítania vašej stránky. Môžete to urobiť napríklad pomocou bezplatného nástroja Google Page Speed Insights na posúdenie rýchlosti vašej stránky. Dostatočne rýchlo sa načítavajúca webová stránka pomôže nielen úspechu vášho e-shopu u zákazníkov, ale zlepší ho aj v hodnotení webových vyhľadávačov.
Ak zákazník klikne na nefunkčný odkaz na vašej webovej stránke, zobrazí sa mu stránka 404. Dbajte na to, aby takýchto odkazov bolo na vašej webovej stránke čo najmenej a aby zákazníkov neotravovalo neustále vyskakovanie chybových hlásení. Stránku 404 môžete tiež vylepšiť vtipným textom, ktorý zákazníkov pobaví.
Nastavte remarketing
Ani zákazník, ktorý nedokončil objednávku bez toho, aby bol prihlásený do svojho účtu, nie je nadobro stratený. Stále existuje možnosť osloviť ho pomocou remarketingu. V reklamných systémoch, ako sú Google Ads, Facebook Ads alebo Sklik, môžete nastaviť reklamy, ktoré sa budú zobrazovať zákazníkom, ktorí opustili nákupný košík. Takto sa môžete zákazníkom pripomenúť a niektorí z nich sa k svojej objednávke vrátia.
Problém s opusteným košíkom sa dá vyriešiť
Získavanie nových zákazníkov nie je zadarmo a je v záujme každého e-shopu, aby maximum z nich dokončilo svoju objednávku. Ak chcete znížiť mieru opustenia košíka, musíte optimalizovať funkcie svojho e-shopu, proces objednávky a informácie, ktoré poskytujete zákazníkom pred pridaním produktov do košíka.
Ak dôjde k opusteniu zákazníkom, môžete časť objednávok doviesť k pokladni prostredníctvom e-mailových upozornení na opustený košík alebo remarketingu prostredníctvom reklamných platforiem.
*Údaje zo štúdie SalesCycle 2023 (Baynard Institute)