Porovnávače tovaru sa podieľajú až 44 % na konverziách zúčastnených e-shopov. To je podstatná časť predaja, takže sa rozhodne oplatí venovať im pozornosť. Viete, aké porovnávače produktov môžete využiť na predaj v Česku a na Slovensku, na aký tovar sú vhodné a ako to celé funguje? Tu je ich prehľad.
Tovarové porovnávače – čo sú to?
Porovnávače sú webové stránky, prostredníctvom ktorých zákazníci vyhľadávajú a porovnávajú tovar. Zákazníci môžu vyhľadávať tovar podľa názvu, prechádzať kategórie tovaru alebo si prezerať ponuku jednotlivých obchodov.
Okrem obrázku a opisu výrobku sa na stránkach s porovnávaním tovaru zvyčajne zobrazujú možnosti dopravy, hodnotenia a recenzie výrobku a obchodu. Sú veľmi účinné pri konverziách, pretože používatelia ich navštevujú s úmyslom nakúpiť.
Ako fungujú porovnávacie nákupné stránky
Ak ste majiteľom e-shopu a chcete zvýšiť predaj prostredníctvom porovnávacích obchodov, musíte si najprv vybrať porovnávací obchod vhodný pre váš e-shop. Nie každá porovnávacia stránka je vhodná pre každý typ tovaru. Prehľad porovnávačov nájdete nižšie. Potom sa môžete zaregistrovať na webovej stránke porovnávača tovaru. Vytvorenie účtu je zvyčajne bezplatné.
Ďalším krokom je prepojenie vášho e-shopu s porovnávačom, aby sa vaša ponuka výrobkov zobrazovala zákazníkom na porovnávači. Na tento účel sa používajú takzvané XML feedy. Pre e-shopy WooCommerce ich dokáže jednoducho vygenerovať a nastaviť plugin Toret XML Feedy.
V tejto chvíli je váš e-shop pripojený k porovnávaču a je čas naplánovať kampaň. Porovnávače produktov fungujú na princípe platby za kliknutie (PPC). To znamená, že porovnávačom platíte len za návštevníkov, ktorí sa prekliknú na vašu webovú stránku. Cena, ktorú nastavíte ako maximálnu cenu za kliknutie (CPC), určí poradie, v akom sa vaše produkty zobrazia medzi ostatnými.
Funguje to teda podobne ako PPC reklama vo vyhľadávačoch? Áno, fungovanie je podobné, ale ľudia, ktorí vyhľadávajú na porovnávacích stránkach, sa s väčšou pravdepodobnosťou rozhodnú pre nákup, a preto sú konverzie vyššie.
Aké porovnávacie stránky môžete použiť?
V Českej republike je aktívnych viacero stránok na porovnávanie produktov. Najväčším a najnavštevovanejším porovnávačom je Heuréka, na druhom mieste sa stabilne drží Zboží.cz. V oblasti módy je najznámejším porovnávačom Glami.cz. Jednoznačným medzinárodným lídrom, ktorý pôsobí aj v Českej republike, je Google Nákupy.
Heureka.cz / Heureka.sk
Heuréka je najväčší a najobľúbenejší porovnávač v Českej republike a na Slovensku (Heuréka.sk) a ako taký ponúka najširšiu škálu služieb. Okrem klasických funkcií vyhľadávania produktov, e-shopov alebo prezerania kategórií umožňuje hodnotiť produkty a e-shopy, a to počtom pridelených bodov aj textovými recenziami. Okrem toho Heureka udeľuje overeným obchodom vlastné certifikáty („Overené zákazníkmi“).
Dobré hodnotenia používateľov a certifikáty sú dôležitým faktorom pri rozhodovaní zákazníkov o nákupe. Dobré meno e-shopu môže prevážiť aj cenovo výhodnejšiu ponuku. Heureka je jediným porovnávačom, ktorý umožňuje aj priamy predaj (bez nutnosti prekliku do obchodu). Jeho podmienkou je, že e-shop musí mať certifikát Heureka Overené zákazníkmi a porovnávač získava províziu z takto realizovaného predaja. V prípade priameho predaja Heuréka zároveň zaručuje používateľom bezpečný nákup (ochrana pred podvodmi).
Heuréka pôsobí v 9 európskych krajinách a ponuka tovaru je takmer neobmedzená. Prevádzkovateľom e-shopov Heuréka poskytuje štatistiky predaja a meranie konverzie. Recenzie a certifikáty z porovnávača môžete svojim zákazníkom zobraziť priamo vo svojom e-shope pomocou pluginu WooCommerce Comparison Site.
Zboží.cz
O niečo menší, s menej funkciami, ale stále veľmi obľúbený je porovnávač Zboží.cz. Zboží.cz tiež podporuje vyhľadávanie, porovnávanie a filtrovanie, ako aj hodnotenie produktov a e-shopov. Textové recenzie sú možné len pri produktoch.
Ponuka produktov na Zboží.cz sa pohybuje v tisícoch položiek. Keďže Zboží.cz vlastní Seznam.cz, položky z tohto porovnávača sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania Seznam.cz. Na prepojenie tohto porovnávača s e-shopom je možné použiť plugin Porovnávače tovaru, ktorý umožní merať konverzie a zobrazovať recenzie priamo na e-shope.
V porovnaní s Heurekou je Zboží.cz jednoduchšie – má menej funkcií, ale na druhej strane je veľmi prehľadné. Zaujímavosťou je, že má špeciálnu kategóriu pre zľavy a porovnávanie produktov.
Nákupy Google
Porovnávač produktov Google je veľmi podobný. Jeho položky sa tiež zobrazujú priamo vo výsledkoch vyhľadávania Google. Podobne ako ostatné porovnávače dokáže vyhľadávať a filtrovať produkty, ponúka kategórie produktov na prezeranie a hodnotenie produktov a e-shopov.
Svojou službou Google Shopping pokrýva takmer celý svet a celý sortiment tovaru. Prehľady údajov a sledovanie konverzií sú v prípade Google samozrejmosťou.
Glami.cz
Vyhľadávač číslo jeden v oblasti módy, obuvi a doplnkov. Glami predáva v 14 krajinách. Vyhľadávanie, filtrovanie a kategórie produktov sú prispôsobené módnemu priemyslu. Glami dokáže filtrovať oblečenie na dámske, pánske a detské, podľa farby, štýlu, značky a typu postavy. Filtrovanie produktov je veľmi prepracované, takže si každý môže vybrať to, čo potrebuje.
Okrem vyhľadávania Glami prináša aj zaujímavé články o módnych trendoch, sezónnych inšpiráciách atď. Glami neporovnáva ceny, ale vyhľadáva rôzne položky a potom zákazníka presmeruje priamo do e-shopu.
Favi.cz
Favi je vyhľadávač špecializovaný na vyhľadávanie nábytku a bytových doplnkov. Ponúka množstvo kategórií podľa druhu tovaru alebo miestností v dome. Môže filtrovať podľa štýlu, farby, ceny, dopravy zdarma alebo zliav. Obsahuje aj funkciu hodnotenia produktov.
Podobne ako jeho predchodcovia, aj Favi funguje skôr ako vyhľadávač než porovnávač, ale jeho kategorizácia a filtrovanie produktov sú na takej vysokej úrovni, že stojí za pozornosť.
Biano.cz
Ďalší vyhľadávač špecializujúci sa na nábytok a bytové doplnky. Na stránke Biano nájdete prehľadne rozdelené kategórie naprieč celým sortimentom s možnosťami filtrovania podľa veľkosti, farby, ceny a typu.
Priamo na webovej lokalite Biano si zákazníci môžu navrhnúť vlastný interiér pomocou produktov z Biano.cz. Okrem toho dokáže Biano vyhľadávať pomocou obrázkov a pravidelne poskytuje zaujímavé a inšpiratívne informácie o vybavení domácnosti.
Srovnáme.cz
Jeden z najstarších českých porovnávačov so širokou ponukou tovaru na porovnanie. Srovnáme.cz dokáže vyhľadávať a porovnávať produkty, filtrovať podľa ceny, výrobcu a základných parametrov vlastných kategórií.
Ide o pomerne jednoduchý porovnávač, napriek tomu na ňom nájdete viac ako 4 milióny produktov a 10 tisíc e-shopov. Samozrejme, meria konverzie, hodnotenia produktov a e-shopov. Srovnáme.cz funguje len v Českej republike.
Hledejceny.cz
Hledejceny.cz ponúka porovnanie cien v širokej škále kategórií produktov – od elektroniky cez hobby, domácnosť až po hračky a knihy. Na domovskej stránke zobrazuje obľúbené produkty a „Hity mesiaca“ a pomerne prehľadný zoznam kategórií. Okrem toho má v každej kategórii praktickú sekciu zľavnených položiek a dokáže tiež porovnávať rôzne produkty. Podobne ako iné porovnávacie stránky zobrazuje hodnotenia produktov a e-shopov.
Od tohto porovnávača však nečakajte zahraničný predaj ani pokročilé služby.
Porovnajte výhody jednotlivých porovnávacích nástrojov
Porovnávačov a vyhľadávačov je samozrejme oveľa viac. Zhrnuli sme najobľúbenejšie a najzaujímavejšie možnosti pre majiteľov e-shopov v Českej republike. Správne používaný porovnávač je dôležitou súčasťou úspešnej marketingovej stratégie e-shopu. Pozrite sa do nasledujúcej tabuľky a zistite, čo jednotlivé porovnávače ponúkajú:
Heuréka.cz | Zboží.cz | Glami.cz | Google Nákupy | Favi.cz | Biano.cz | Srovnáme.cz | Hledejceny.cz | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zameranie | všetko | všetko | móda | všetko | nábytok | nábytok | všetko | všetko |
ppc | + | + | + | + | + | + | + | + |
priamy predaj | + | – | – | – | – | – | – | – |
filtrovanie produktov | + | + | + | + | + | + | + | – |
dátové prehľady | + | – | + | + | – | + | – | – |
meranie konverzie | + | + | + | + | – | + | + | – |
zahraničný predaj | 9 krajín | – | 14 krajín | celý svet | 9 krajín | 8 krajín | – | – |
hodnotenie produktov | + | + | – | + | + | + | + | + |
hodnotenie predajní | + | + | – | + | – | – | + | + |
doplnkové služby | poradenstvo pre zákazníkov | magazín | plánovač interiérov, blog |
Všetky vyhľadávače produktov fungujú na rovnakom princípe a ponúkajú podobné služby. Pri výbere porovnávacieho webu sú najdôležitejšími kritériami rozsah vášho e-shopu a veľkosť porovnávacieho webu. Čím väčšia je vo vašej kategórii konkurencia, tým vyššia bude cena za kliknutie, na druhej strane vašu ponuku uvidí viac ľudí. Zvýšte predaj svojho e-shopu a skúste inzerovať na porovnávacích stránkach.