Na čo myslieť pred založením vlastného e-shopu? Zvážte výhody, riziká a náklady

6. 11. 2023 | Blog

Založiť si vlastný e-shop alebo nie? Oplatí sa to vôbec, keď to vďaka platformám ako WooCommerce dokáže takmer každý a internet je plný e-shopov? Jedna vec je založiť e-shop, druhá vec je založiť e-shop, ktorý má potenciál uspieť. Tu je niekoľko nápadov a postrehov, ktoré by ste mali zvážiť, ak nechcete, aby váš e-shop skončil predčasne v prachu histórie.

Prečo si založiť vlastný e-shop?

Ľudia viac ako kedykoľvek predtým nakupujú cez internet. Očakáva sa, že do roku 2025 dosiahne obrat elektronického obchodu 7,4 bilióna dolárov. Ak si myslíte, že veľké e-shopy z neho zošliapnu všetku smotanu, mýlite sa. Mnoho malých e-shopov zbiera plody. Pomáha im v tom špecializácia na užšiu zákaznícku základňu a vysoká úroveň služieb zákazníkom.

Uspokojovanie potrieb zákazníkov je základom úspešného podnikania. Ak to dokážete zosúladiť s tým, čo vás baví, máte základ dobrého podnikania. Pozrime sa na výhody vlastného online podnikania, na aké výzvy sa treba pripraviť a na čo si dať pozor.

Výhody vlastného e-shopu

Mnoho ľudí sníva o vlastnom e-shope – a nakoniec svoju predstavu nikdy nezrealizujú. Je to, samozrejme, škoda, pretože prichádzajú o skvelé skúsenosti. Mať vlastný e-shop so sebou prináša výhody, ktoré s kamenným obchodom nezískate.

Flexibilný pracovný čas a miesto

Internetový obchod so sebou prináša asi najväčšiu výhodu – môžete pracovať, kedy chcete a odkiaľ chcete. Veľká časť vašej práce ako majiteľa e-shopu sa odohráva pri počítači a nezáleží na tom, či sedíte v kancelárii. Prevádzkovanie vlastného e-shopu je preto častou voľbou pre ľudí, ktorí potrebujú byť z akéhokoľvek dôvodu flexibilní. Ak by ste chceli prevádzkovať tradičný kamenný obchod, táto flexibilita by vám nemusela byť umožnená.

Potenciál rastu

S internetovým obchodom nie ste obmedzení lokalitou. Ak ste úspešní, nie je nič jednoduchšie ako rozšíriť svoj e-shop do zahraničia bez veľkých investícií. Marketing, doprava a platby sa už neriadia štátnymi hranicami. Zákazníkom môžete predávať takmer kdekoľvek – len nezabudnite, že každá krajina má vlastnú obchodnú legislatívu, ktorú je potrebné dodržiavať.

Na rozdiel od toho je tradičný kamenný obchod obmedzený svojou polohou a oslovuje zákazníkov, ktorí sú v jeho blízkosti. Obchodovanie s ďalšou kamennou pobočkou je oveľa komplikovanejšie a oslovovanie zákazníkov pokračuje od začiatku na novom mieste. Potenciál rastu je preto oveľa väčší na strane elektronického obchodu.

Menej záväzkov

Získanie vlastnej kamennej predajne je veľký záväzok. Investovali ste veľa času a peňazí a teraz nemáte na výber – musíte jednoducho zarábať. Naproti tomu pri e-shope máte menší záväzok, vyžaduje si menšie finančné investície a môžete ho spustiť, kým pracujete. Umožňuje vám tiež viac sa hrať, skúšať, testovať. A ak to nevyjde, nie je to až taký veľký problém.

Malé počiatočné náklady

Keďže váš obchod je online, nepotrebuje nič na rozbeh – žiadnu predajňu, žiadnu kanceláriu, žiadny špeciálny sklad.

Veľa e-shopov začína v malom a ak predávate fyzické produkty (čo nie je nevyhnutne podmienkou), budete mať spočiatku doma dostatok miesta na uskladnenie.
V začiatkoch e-shopu pravdepodobne nie sú na programe dňa ani zamestnanci.

V začiatkoch e-shopu budete pravdepodobne veľa potrebných činností, ako je marketing, správa e-shopu a starostlivosť o zákazníkov, vykonávať sami. Náklady na prevádzku e-shopu tak môžete znížiť na minimum a zároveň sa sami naučíte veľa nových vecí.

Prevádzkovanie vlastného e-shopu má riziká rovnako ako iné druhy podnikania

Prevádzkovanie vlastného e-shopu má riziká rovnako ako iné druhy podnikania

Možné riziká založenia vlastného e-shopu

Hoci má vlastný e-shop mnoho výhod, je nereálne očakávať, že všetko pôjde hladko. Každé podnikanie má svoje riziká, vrátane podnikania na internete. Na čo sa treba pripraviť?

Úspech sa nedostaví okamžite

Tak ako pri každom inom podnikaní, aj pri prevádzkovaní e-shopu si úspech vyžaduje čas. Rozhodne to nie je rýchla cesta k bohatstvu. Vybudovanie povedomia o vašom e-shope, získanie sledovateľov na sociálnych sieťach a pravidelných platiacich zákazníkov môže trvať mesiace alebo dokonca roky.

Nie je dobrý nápad založiť si e-shop a hneď dať výpoveď v práci. Na druhej strane, v online podnikaní máte možnosť učiť sa za pochodu, skúšať nové veci a jednoducho si nájsť čas. Vyzbrojte sa trpezlivosťou.

Veľká konkurencia na scéne elektronického obchodu

V prepočte na obyvateľa je počet e-shopov v Českej republike jeden z najvyšších v Európe. To znamená, že konkurencia na českej scéne elektronického obchodu je obrovská. A všetky e-shopy súperia o pozornosť potenciálnych zákazníkov v online prostredí plnom rôznych rušivých elementov. Získať a udržať pozornosť zákazníkov je náročné.

Očakávať, že váš úplne nový e-shop vynikne a okamžite priláka stovky zákazníkov, je prinajmenšom naivné. Založenie e-shopu si vyžaduje veľa úsilia.

Učte sa, učte sa, učte sa

Keď začnete prevádzkovať e-shop, budete sa musieť naučiť množstvo vecí. Samozrejme, ak máte kapitál, je ľahké si najať odborníkov, ktorí sa o tieto záležitosti postarajú za vás. To však nie je prípad väčšiny začínajúcich e-shopistov. Malý podnik, akým váš e-shop pravdepodobne je alebo bude, na začiatku neoplýva finančnými zdrojmi. A tak bude na vás ako na majiteľovi, aby ste väčšinu práce okolo urobili sami. Budete sa preto musieť, aspoň na základnej úrovni, naučiť široké spektrum činností. Napríklad

  • SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) zabezpečí, že váš e-shop bude pre zákazníkov dohľadateľný prostredníctvom webových vyhľadávačov bez toho, aby ste museli neustále platiť za reklamu.
  • Sociálne siete sú nástrojom, ktorý je dnes nevyhnutný. Pomôžu vám predstaviť váš e-shop, nájsť nových zákazníkov a udržať kontakt s tými existujúcimi.
  • Správa stránok. Denne budete pridávať, upravovať alebo odstraňovať ponuky produktov a služieb alebo riešiť funkčnosť e-shopu.
  • Zákaznícky servis. Správa objednávok, reklamácií, odpovedanie na otázky, vybavovanie platieb a expedícia balíkov sú každodenným chlebom prevádzkovateľa e-shopu.
  • Digitálny marketing vám pomôže zviditeľniť váš e-shop a nezapadnúť medzi mnohé iné. Ak chcete dosiahnuť predaj, bez digitálneho marketingu to nejde.
  • Obchodné a finančné riadenie. Každá firma potrebuje generálneho riaditeľa, teda aj e-shop. Náklady, zisky, dane a poplatky, dodržiavanie zákonov, účtovníctvo. Posledné, čo chcete, sú problémy s daňovým úradom alebo políciou.

Zdá sa, že prevádzkovateľ e-shopu musí byť tak trochu všeumel. Na väčšinu z týchto zručností však stačí nižšia úroveň znalostí na začiatku podnikania. Keď sa e-shop rozrastie a tok finančných prostriedkov sa zvýši, budete si môcť dovoliť najať špecialistov, ktorí obchod posunú na vyššiu úroveň. Nemusíte byť dokonalí hneď od začiatku, dôležité je, aby ste pokračovali a rástli.

Každopádne, aj keď si na niektoré (alebo všetky) z týchto oblastí najímate externého pracovníka, je dobré mať aspoň základné znalosti o tomto odvetví. To vám výrazne uľahčí výber pracovníka a stanovenie a vyhodnotenie cieľov.

Nástroje, ktoré potrebujete pre svoj vlastný e-shop

Teoreticky už poznáte výhody a riziká vlastného e-shopu. Napriek tomu sa do toho chcete pustiť? Poďme sa na to pozrieť prakticky. Čo potrebujete?

Webový hosting, doménu a riešenie pre elektronický obchod

Skôr ako si zaplatíte prvú webovú doménu, musíte si vymyslieť názov pre svoj e-shop. Ak ste si už premysleli, čo budete predávať a akými témami sa budete zaoberať, vymyslieť názov by nemalo byť príliš ťažké. Správny názov by mal byť:

  • ľahko zapamätateľný
  • ľahko vysloviteľný
  • jednoduchý
  • jedinečný

Vyskúšajte si to v praxi. Povedzte niekomu vo svojom okolí zamýšľaný názov svojho e-shopu. Dokáže ho zopakovať a napísať správne na prvýkrát? Výborne, ste na správnej ceste. Nezabudnite si urobiť prieskum, či tento názov už niekto nepoužíva. Hľadajte aj veľmi podobné názvy. Nechcete predsa, aby si vás zákazníci mýlili s vašou konkurenciou! Používajte webové prehliadače aj sociálne siete.

Podarilo sa vám úspešne vymyslieť názov? Je čas premyslieť si samotný dizajn e-shopu. Objednať si programátorov, aby vám naprogramovali celý e-shop na mieru, asi nie je pre začínajúcich e-shoperov riešením – možno len v prípade, že máte jeden alebo dva voľné milióny. Ako malá firma máte na výber predovšetkým z dvoch možností. Krabicový systém elektronického obchodu alebo open source (voľne dostupný systém, napríklad WordPress + WooCommerce). O porovnaní jednotlivých možností sme písali v článku Uvažujete o zriadení e-shopu? Možností je veľa.

S vybraným názvom a e-shopovým riešením môžete prejsť k nákupu hostingu a domény (priestor na internete pre váš obchod s adresou napr. nazevobchodu.cz). Každé e-shopové riešenie má svoje požiadavky, pozrite si ich.

TIP: V prípade e-shopu na WooCommerce nájdete podrobný návod na zriadenie e-shopu na WooCommerce na stránke WPLama.

Nástroje na spracovanie platieb

Aby mohli zákazníci nakupovať, musíte im ponúknuť možnosti platby. Niektoré platobné metódy budú implementované priamo v základe riešenia e-shopu, iné budete musieť pridať sami. V Českej republike patria medzi najobľúbenejšie spôsoby platby za tovar:

  • platba kartou
  • platba tradičným bankovým prevodom
  • online platba bankovým prevodom
  • platba na dobierku

Je dobré ponúknuť zákazníkom viacero možností platby, aby sa zabránilo opusteniu objednávky pred jej zaplatením. Ďalšie možnosti platby môžete do svojho e-shopu pridať pomocou pluginov (pre WooCommerce) alebo doplnkových služieb pre krabicové riešenia. Keďže za rozšírenie možností platby zvyčajne platíte, musíte zvážiť, ktoré možnosti platby sa vám oplatia a ktoré zbytočne zaťažujú váš rozpočet (napr. duplicitné služby).

TIP: Máte záujem dozvedieť sa viac o možnostiach platobných brán pre elektronický obchod? Pozrite si náš článok o výbere platobnej brány pre elektronický obchod.

Sociálne siete – nevyhnutnosť pre e-shopy

Sociálne siete nie sú povinné, ale… Na sociálnych sieťach budete, aj keď tam nebudete VY. Pretože vaši zákazníci tam sú a možno o vás hovoria. Sociálne siete sú o vzťahoch a čo viac si môžete priať, ako aby zákazníci mali dobrý vzťah k vašej značke. Využívajte sociálne siete na oslovenie nových a existujúcich zákazníkov, rozšírenie zoznamu kontaktov a budovanie komunity okolo vašej značky.

S trochou úsilia môžu byť sociálne médiá významným hnacím motorom úspechu. Neveríte tomu? Naučte sa, ako premeniť sledovateľov na zákazníkov!

Platforma na zasielanie e-mailov

Mnoho ľudí si myslí, že e-mail je už zastaraný. Nie je to pravda, e-mailový marketing je jednou z foriem marketingu s najvyššou finančnou návratnosťou. Ak budete e-mailový marketing robiť dobre, prinesie vám značné zisky. Na to, aby ste mohli e-mailom osloviť svojich zákazníkov, potrebujete platformu na e-mailing.

Tie sa používajú na odosielanie e-mailov kontaktom vo vašej databáze a majú veľa užitočných funkcií, ako je automatizácia odosielania alebo segmentácia kontaktov (skrátka – neposielate všetkým to isté). Svojim zákazníkom môžete posielať správy o zaujímavých novinkách, zľavách, ako aj upozornenia na nedokončené objednávky alebo žiadosti o recenzie.

Hromadné odosielanie e-mailov z bežnej elektronickej pošty radšej neskúšajte. Takto vaše správy len prejdú do spamu. Dobrou správou je, že väčšina mailingových služieb ponúka lacné alebo bezplatné štartovacie verzie, ktoré vám pomôžu začať. Tieto platformy je možné prepojiť priamo s vaším e-shopom pre ešte pohodlnejšie a rýchlejšie spracovanie e-mailov. Napríklad plugin Smartemailing prepojí váš e-shop WooCommerce s e-mailovou službou Smartemailing.

Ďalšie nástroje

Samozrejme, existuje množstvo nástrojov, ktoré vám uľahčia a urýchlia prácu, ale pravdepodobne ich do svojho podnikania začleníte postupne. Určite budete potrebovať nástroj na fakturáciu, pretože ručné vytváranie faktúr je s rastúcim počtom objednávok časovo náročné. Podobne s rastúcim predajom oceníte prepojenie s dopravcami a automatizáciu odosielania objednávok, pokiaľ nechcete stráviť celý deň prepisovaním dodacích adries. Možno si nakoniec zaplatíte za program SEO alebo si priplatíte za pokročilé odosielanie e-mailov. Ostrý beh vášho elektronického obchodu vám ukáže, ktorým oblastiam treba venovať viac pozornosti a ktoré pre vás nemajú zmysel.

Náklady na zriadenie vlastného e-shopu sú veľmi variabilné

Náklady na zriadenie vlastného e-shopu sú veľmi variabilné

Koľko stojí vlastný e-shop?

Je to nepriama úmera – čím viac peňazí do toho vložíte, tým menej času to trvá. A naopak – lacnejšie riešenie si vyžiada viac investovaného času. Jedna finančná položka je spoločná pre všetky riešenia, a tou je webhosting. Za vlastný priestor na internete musíte vždy zaplatiť. Ostatné platby sú na vás:

  • krabicové riešenie (stovky až tisíce mesačne) vs. WordPress WooCommerce (zadarmo)
  • Doplnkové služby, pluginy (ďalšie možnosti platieb, automatizácia, pokročilé funkcie – stovky mesačne až tisíce ročne)
  • marketing (reklama vo vyhľadávaní, obsahová reklama, propagácia na sociálnych sieťach, obsahový marketing, programy a aplikácie) – bez propagácie bude váš e-shop ťažko nájditeľný a cena je veľmi kolísavá
  • externí spolupracovníci/zamestnanci na prevádzku e-shopu

Ide o náklady len na prevádzku e-shopu, ktoré sú veľmi variabilné. K tomu musíte pripočítať náklady na výrobu/nákup produktov a zákonné odvody (sociálne a zdravotné poistenie). Zároveň si musíte uvedomiť, že získanie zákazníkov trvá určitý čas, hoci vaša investícia už beží. Preto je dobré založiť e-shop súbežne s iným zdrojom príjmu, napríklad so zamestnaním, alebo začať s finančnou rezervou.

Rozmysleli ste si založenie vlastného e-shopu?

Mať vlastný e-shop môže byť skvelý podnikateľský plán aj pre tých, ktorí ešte nemajú skúsenosti s podnikaním. Kľúčom k úspechu je však dôkladná príprava a plánovanie. Bez jasnej stratégie sa založenie vlastného e-shopu môže stať disciplínou nad vaše sily. Vytvorte si finančnú rezervu alebo začnite budovať e-shop už počas práce, aby ste preklenuli obdobie, keď váš e-shop bude finančné prostriedky absorbovať, a nie generovať. S trochou trpezlivosti sa postupne dostanete do bodu, keď bude e-shop živiť vás a nie vy jeho.

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte slevu 15% na první nákup

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Další články

Prihláste sa na odber noviniek a získajte 15% zľavu z prvého nákupu.

Potvrďte svoje prihlásenie pomocou odkazu v e-maile.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnyNaspäť do obchodu
      Apply Coupon