Návštevníci nenakupujú? Vieme, ako zlepšiť konverzný pomer vášho e-shopu

14. 8. 2024 | Blog

Má váš e-shop veľkú návštevnosť, ale neodráža sa to na vašich tržbách? Davy potenciálnych zákazníkov si prezerajú stránku a miznú bez nákupu? Potom sa musíte pozrieť na konverzný pomer vášho e-shopu a pokúsiť sa ho zlepšiť. A hoci to môže znieť zložito, niekedy stačí málo na veľké výsledky.

Poďte sa s nami ešte dnes zamyslieť nad tým, čo by ste mohli urobiť pre zvýšenie efektivity vášho e-shopu. V tomto článku sa dozviete, čo je konverzný pomer, a tiež tipy, ako ho môžete vo svojom e-shope ovplyvniť.

Čo je konverzný pomer a prečo je dôležité ho vo vašom e-shope sledovať?

Konverzný pomer je veličina, ktorá vyjadruje, koľko z celkového počtu návštevníkov webovej stránky vykoná konverziu. Konverziou môže byť nákup, odoslanie dopytu alebo aj registrácia. Miera konverzie je dôležitý ukazovateľ, ktorý vám prezradí, ako efektívne váš e-shop plní svoje ciele.

Sledovanie miery konverzie vášho e-shopu vám môže ušetriť peniaze a starosti. Pomôže vám totiž identifikovať prípadné problémy, ktoré odrádzajú zákazníkov od nákupu, alebo určiť stratégie, ktoré fungujú. Peniaze vynaložené na marketing tak neprídu nazmar.

Výpočet miery konverzie

Miera konverzie sa vypočíta ako pomer počtu návštevníkov dovedených ku konverzii k počtu všetkých návštevníkov (výsledok v percentách sa vynásobí 100).

Výpočet konverzného pomeru e-shopu: % CP = počet návštevníkov, ktorí konvertovali, / počet návštevníkov * 100

Celková a čiastočná miera konverzie

Konverzný pomer môžete vypočítať pre celý e-shop, ale pre konkrétnejšie informácie je užitočné zistiť aj konverzný pomer po častiach. Konverzný pomer môžete merať samostatne napr:

  • jednotlivé stránky e-shopu
  • konkrétnych kampaní
  • zdroje návštevnosti
  • typy používateľských zariadení

…a mnoho ďalšieho. Vďaka tomu viete, čo funguje a kde je potrebné pridať viac.

Dobré a zlé miery konverzie v elektronickom obchode

Nie je možné jednoducho povedať, čo je dobrá miera konverzie, pretože každý e-shop je iný. Konverzný pomer závisí od mnohých faktorov, od veľkosti e-shopu, cez typ sortimentu a jeho ceny až po typ meranej konverzie. Veľmi všeobecne sa za dobrú mieru konverzie pre e-shop považuje hodnota medzi 2 a 5 %. Pri miere konverzie pod 1 % by ste už mali byť veľmi obozretní.

Absolútne čísla však v tomto prípade nie sú veľmi dôležité. Význam tejto metriky spočíva predovšetkým v sledovaní jej vývoja. Práve to vám umožní vyhodnotiť, ako sa vášmu e-shopu darí v dlhšom časovom horizonte a aký vplyv majú vykonané zmeny. Zlepšuje sa konverzný pomer v čase, alebo sa zhoršuje? Veľmi užitočné je aj porovnávanie čiastočných konverzných pomerov, napríklad pre rôzne typy zariadení alebo kampane.

Faktory ovplyvňujúce mieru konverzie e-shopu

Na mieru konverzie e-shopu vplýva viacero faktorov. Pozrime sa na tie najdôležitejšie.

Produkty a ich prezentácia

Produkty sú základom e-shopu. Nekvalitný produkt a/alebo jeho prezentácia môžu byť príčinou nízkej konverznej miery e-shopu. Obzvlášť dôležité sú:

  • kvalita produktov a ich popisov
  • dostupnosť produktov a čas dodania
  • dôveryhodné a presné informácie o produktoch.
  • kvalitné fotografie a videá.
  • recenzie zákazníkov
  • informácie o nákladoch na dopravu (vopred)

TIP: O tom, ako vylepšiť stránky produktov, aby sa lepšie predávali, sme písali v našom článku Prispôsobte zobrazenia produktov vo WooCommerce, aby ste zvýšili predaj.

Kvalitná používateľská skúsenosť zvyšuje mieru konverzie e-shopu.

Kvalitná používateľská skúsenosť zvyšuje mieru konverzie e-shopu.

Používateľské skúsenosti

Používateľský zážitok je pre dobrú mieru konverzie e-shopu kľúčový. Ak nákupný zážitok nie je príjemný a jednoduchý, zákazník bude radšej nakupovať inde. Používateľský zážitok ovplyvňuje napr:

  • rýchlosť načítania stránky
  • optimalizácia pre mobilné zariadenia
  • dizajn a prehľadnosť
  • logická štruktúra webovej stránky – stránky, kategórie atď.
  • zložitosť nákupu – príliš veľa krokov pri pokladni, nutnosť registrácie pri nákupe, nedostatočné vyhľadávanie alebo filtrovanie produktov odrádza niektorých zákazníkov

Ceny a zľavy

Cenotvorba je samostatnou kapitolou v správe elektronického obchodu. Ceny a zľavové akcie tiež ovplyvňujú konverzný pomer e-shopu. Vždy je dôležité vyvážiť atraktívnosť cien pre zákazníkov so ziskovosťou. Svoju úlohu zohráva aj psychológia cien a cenotvorba konkurencie.

Možnosti dopravy a platby

Možnosti dopravy a platby, ktoré e-shop ponúka, sú veľmi silným faktorom ovplyvňujúcim jeho konverzie. Ak zákazník pri pokladni nenájde vyhovujúci spôsob platby a dopravy, objednávku nedokončí. Preto je veľmi dôležité ponúkať dostatok rôznych možností platby a dopravy.

TIP: Ktoré spôsoby dopravy a platby sú u zákazníkov obľúbené? Písali sme o tom v našom článku o trendoch v elektronickom obchode.

Relevantnosť návštevnosti

V neposlednom rade má na mieru konverzie vplyv aj kvalita návštevnosti. Ak návštevníci prídu do vášho e-shopu a vaša ponuka sa im bude zdať nerelevantná, nenakúpia a zhoršia tak konverzný pomer vášho e-shopu.

Musíte preto sledovať, odkiaľ návštevníci prichádzajú a či sú vaše reklamné kampane a obsah relevantné pre vašu ponuku a cieľovú skupinu.

Ako zlepšiť konverzný pomer e-shopu?

Prvým krokom k zlepšeniu konverzného pomeru vášho e-shopu by mala byť vždy analýza. Až potom môžete prejsť k samotným úpravám a následnému vyhodnoteniu.

Bez analýzy údajov nemôžete optimalizovať mieru konverzie e-shopu.

Bez analýzy údajov nemôžete optimalizovať mieru konverzie e-shopu.

1. Analýza údajov

Rovnako ako u lekára, aj na začiatku zlepšovania konverzného pomeru je diagnostika. Len ak máte k dispozícii údaje, môžete navrhnúť zmeny a následne overiť ich účinnosť.

Na analýzu údajov je k dispozícii množstvo nástrojov. Základom je Google Analytics, s ktorým si vystačí väčšina e-shopov. Tie vám pomôžu sledovať konverzie, návštevnosť a správanie návštevníkov vášho e-shopu a identifikovať slabé miesta.

Metriky, ktoré by vás mohli zaujímať v službe Google Analytics:

  • Miera kupujúcich (konverzný pomer)
  • Miera zapojenia používateľov
  • Priemerný čas zapojenia
  • Počet udalostí na používateľa
  • Miera okamžitého opustenia

Tieto údaje môžete ďalej filtrovať podľa demografických údajov, použitého zariadenia, zdroja návštevnosti atď. a získať tak pomerne presný obraz o tom, kto navštevuje vaše stránky a ako sa správa.

Samozrejme, existujú aj ďalšie, špecifickejšie nástroje na monitorovanie správania používateľov webu – napríklad heat mapy alebo mapy kliknutí – na podrobnejšiu analýzu vášho webu elektronického obchodu.

2. Upraviť

Po zistení slabých miest je čas upraviť samotný e-shop tak, aby na ne reagoval. Nemusí ísť o veľké zmeny, veľký efekt tu často spočíva v maličkostiach.

Napríklad:

  • Experimentovanie s rôznymi prvkami e-shopu – tlačidlami, výzvami na akciu, menšími či väčšími zmenami dizajnu, textami, cenami.
  • Technické zlepšenia (rýchlosť načítania, optimalizácia pre mobilné zariadenia…)
  • Úpravy navigácie – rozloženie menu, rozdelenie do kategórií, filtrovanie produktov
  • Vylepšenia textov a fotografií na stránkach produktov
  • Zjednodušenie postupu pri pokladni
  • Pridanie ďalších možností dopravy a platby
Aj malá zmena môže mať významný vplyv na konverzný pomer e-shopu.

Aj malá zmena môže mať významný vplyv na konverzný pomer e-shopu.

3. Vyhodnotenie stránky

Po vykonaní úprav s časovým odstupom prichádza čas na vyhodnotenie. Len tak zistíte, či ste konverzný pomer ovplyvnili a ako – negatívne alebo pozitívne.

TIP: Ak máte možnosť, ideálnou voľbou je vykonať A/B test, ktorý je najlepším spôsobom, ako overiť účinnosť zmeny. Pri A/B teste sa polovici používateľov zobrazí pôvodný variant (A), druhej polovici sa zobrazí nový variant (B).

Zlepšenie miery konverzie je beh na dlhú trať

Miera konverzie je dôležitý ukazovateľ, ktorý vám pomáha monitorovať stav vášho internetového obchodu. Nie je príliš zložité ju zistiť ani interpretovať, takže je dobre použiteľná pre väčšinu prevádzkovateľov elektronických obchodov.

Na druhej strane, zlepšenie konverzného pomeru v elektronickom obchode nie je niečo, čo urobíte raz a hotovo, ale je to nikdy nekončiaci proces testovania a overovania. Ak nechcete strieľať naslepo, bez dôkladnej analýzy údajov sa nezaobídete. Vyhradiť si na ňu čas sa však oplatí z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska.

Pracujete na svojom internetovom obchode? Prihláste sa na odber nášho newslettera a už vám neuniknú žiadne tipy na jeho zlepšenie.

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte slevu 15% na první nákup

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Další články

Prihláste sa na odber noviniek a získajte 15% zľavu z prvého nákupu.

Potvrďte svoje prihlásenie pomocou odkazu v e-maile.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnyNaspäť do obchodu
      Apply Coupon