trendy v e-commerce 2024

Trendy v e-commerce na rok 2024: Pripravte svoj e-shop na nadchádzajúcu sezónu

14. 12. 2023 | Blog

Trendy v elektronickom obchode sa neustále vyvíjajú, a ak chcete mať prosperujúci e-shop, musíte ísť s nimi. Kedy inokedy ako na konci roka si naplánovať stratégiu na ten nasledujúci. Máte predstavu, čo prinesie rok 2024 v oblasti elektronického obchodu? Ako sa môžete pripraviť, aby bol nadchádzajúci rok pre váš e-shop úspešný? Poďte sa pozrieť na predpovede trendov v elektronickom obchode na rok 2024.

Umelá inteligencia a rozšírená realita

Rok 2023 sa niesol v znamení rozmachu umelej inteligencie (AI) a tento trend bude pokračovať. Umelá inteligencia sa zapája do marketingu aj do samotnej prevádzky e-shopu. Samozrejme, umelá inteligencia dokáže ušetriť veľa času a zdrojov, ale ľudskú invenciu zatiaľ plne nenahradí.

Môžeme očakávať, že čoraz viac e-shopov bude využívať služby AI, či už na generovanie obsahu, zákaznícku podporu prostredníctvom chatbotov alebo personalizáciu ponuky pre zákazníka.

Okrem umelej inteligencie sa do e-shopov pomaly začína dostávať aj rozšírená realita (AR). Nakupovanie v rozšírenej realite sa pomaly presadzuje v zahraničí a prvé lastovičky sa objavili aj u nás.

Čo je rozšírená realita? Rozšírená (alebo augmentovaná) realita kombinuje fyzické prostredie s virtuálnymi objektmi. Pomocou obrazovky smartfónu si napríklad môžete pozrieť, ako by vyzerala stolička z katalógu priamo vo vašej obývačke.

Trendy v platobných metódach

V roku 2023 boli vedúcou platobnou metódou bankové prevody a môžeme očakávať, že v roku 2024 to bude podobné.Zatiaľ čo dobierka a online platby kartou mierne strácajú na popularite, bankové prevody získavajú na popularite a vedú s 34 % platieb uskutočnených v elektronickom obchode*.

Nehovoríme však o tradičných bankových prevodoch, ktoré musia zákazníci zdĺhavo vypĺňať. Hitom sú online prevody prostredníctvom bankových tlačidiel, zrýchlené bankové prevody a platby pomocou QR kódu.

TIP: Ponúknite zákazníkom obľúbené spôsoby platby. Platby bankovým tlačidlom a zrýchlené bankové prevody môžete do svojho e-shopu WooCommerce jednoducho pridať prostredníctvom platobnej brány. Ponúkame špeciálny plugin na platbu prostredníctvom QR kódov.

Očakáva sa, že situácia v preprave balíkov v roku 2024 bude podobná ako v tomto roku.

Očakáva sa, že situácia v preprave balíkov v roku 2024 bude podobná ako v tomto roku.

Trendy v preprave balíkov

Čím rýchlejšie, tým lepšie?Hudbou budúcnosti v zahraničí je doručovanie v ten istý deň alebo dokonca doručovanie dronmi. U nás s tým však v roku 2024 pravdepodobne nemôžeme počítať a treba očakávať podobnú situáciu ako v tomto roku.

Medzi prepravnými spoločnosťami v tomto roku jednoznačne dominovala Zásilkovňa so 42 % zásielok.Na druhom mieste sa umiestnila Česká pošta s kuriérskymi službami. Spomedzi kuriérskych spoločností je najobľúbenejšia spoločnosť PPL, za ktorou nasledujú DPD a GLS.*

TIP: Ponúknite svojim zákazníkom obľúbené spôsoby doručenia balíkov – zvýši sa tým počet vybavených objednávok. V obchode WooCommerce môžete implementovať spôsoby doručenia prostredníctvom pluginov prepravy, vrátane vyššie uvedených obľúbených.

Mobilné nakupovanie vedie

Až 59 % zákazníkov používa na nákupy online smartfón** a ich počet stále rastie.Responzívny dizajn elektronického obchodu je dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Naopak, situácia sa pomaly vyvíja do stavu “mobile first”, keď sa e-shopy prispôsobujú predovšetkým mobilnému nakupovaniu.

“Mobile first” znamená nielen dizajn e-shopu prispôsobený mobilnému displeju, ale napríklad aj podporu platieb digitálnymi peňaženkami, ako sú Apple Pay, Google Pay a podobne, ktoré majú zákazníci nainštalované vo svojich mobilných telefónoch. Aj prepojenie e-shopu so sociálnymi sieťami namiesto vytvárania nového zákazníckeho účtu veľmi uľahčí zákazníkom nakupovanie prostredníctvom smartfónu.

TIP: Aj platby digitálnou peňaženkou môžete vo WooCommerce ponúkať prostredníctvom pluginov platobných brán.

V roku 2024 sa očakáva ďalší nárast miery nakupovania cez smartfóny. Ak ešte nemáte e-shop prispôsobený nakupovaniu cez mobil, teraz je ten správny čas.

Sociálne siete a trendy v oblasti elektronického obchodu

Sociálne siete rastú už niekoľko rokov a v budúcom roku sa neočakáva nič iné.Ich prínos pre marketing elektronického obchodu je čoraz dôležitejší vo viacerých oblastiach. Je to predovšetkým preto, že väčšina dospelej populácie aktívne využíva sociálne siete, čím sa sociálne siete stávajú prirodzeným východiskom na oslovenie nových zákazníkov.

Reklama na sociálnych sieťach

S rastúcim počtom inzerentov na sociálnych sieťach logicky dochádza k preplneniu reklamných ponúk, čo vedie k vyšším cenám a nižšej efektivite. Na druhej strane sociálne siete prichádzajú so stále sofistikovanejšími algoritmami a reklamnými formátmi, ktoré pomáhajú zacieliť reklamu na správne publikum.

Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje Facebook a Instagram, prišla na jeseň 2023 s novou platenou verziou svojej služby bez reklám. Používatelia, ktorí si tento variant zakúpia, majú sľúbené súkromie – ich údaje sa nepoužívajú na marketingové účely a nezobrazujú sa im reklamy.

Zatiaľ nie je úplne jasné, do akej miery táto novinka ovplyvní cielenie a účinnosť reklám, ale v Českej republike o ňu v tejto chvíli nie je veľký záujem, čo si vynútili zmeny v legislatíve EÚ.

Videá a živé vysielanie

Sociálne siete majú rady videá a priame prenosy. Tieto formáty mali v roku 2023 najvyšší organický dosah a očakáva sa, že tento trend bude pokračovať aj v budúcom roku. Aj v dôsledku toho v elektronickom obchode rastie podiel predaja, ktorý sa realizuje prostredníctvom týchto formátov.

Najmä na TikToku (poznámka: sociálna sieť zameraná na krátke videá a živé prenosy) je silný trend “živého nakupovania”, keď sa produkt prezentuje v živom prenose a používatelia si ho môžu priamo objednať.

Výhodou živého nakupovania je možnosť zákazníkov zapojiť sa priamo do vysielania a klásť otázky, ktoré sú okamžite zodpovedané.Je to takmer ako skutočné nakupovanie, len bez toho, aby ste museli vytiahnuť päty z domu.

Marketing sociálnych médií v elektronickom obchode nestráca na význame

Marketing sociálnych médií v elektronickom obchode nestráca na význame

Komunitný marketing

Komunitný marketing je jedným z novších marketingových trendov, ktorý sa (ako už názov napovedá) točí okolo predaja v komunite. Vaša konkurencia môže ponúkať lacnejší alebo kvalitnejší produkt, ale komunita ľudí, ktorí majú radi vašu značku, ju nezruší.

Komunitný marketing teda úzko súvisí s budovaním značky a vytváraním komunity fanúšikov okolo vašej značky. To sa často spája so sociálnymi médiami, ale nie je to podmienkou. V komunitnom marketingu môžete využiť:

  • skupiny sociálnych médií (zvyčajne skupiny na Facebooku, ale napríklad aj hashtagy na Instagrame)
  • aplikácie (napr. Slack)
  • zasielanie e-mailov na adresu
  • offline stretnutia

Stabilná základňa fanúšikov je nielen základom pravidelného predaja, ale pomáha aj šíriť (pozitívne) povedomie o vašej značke. Očakáva sa, že význam komunitného marketingu v budúcnosti ešte porastie.

Obsahový marketing v elektronickom obchode

Obsahový marketing pomáha e-shopom osloviť publikum nielen na sociálnych sieťach. Nástup umelej inteligencie ovplyvní sektor obsahového marketingu v budúcnosti minimálne dvoma spôsobmi:

  • nárast obsahu generovaného umelou inteligenciou
  • nárast používania chatbotov namiesto vyhľadávania

Schopnosť využívať AI na tvorbu obsahu znamená, že ho je zrazu veľa a nie vždy ide o kvalitný obsah. Častou kritikou voči obsahu generovanému umelou inteligenciou je jeho všeobecnosť, nedostatok hĺbky a osobnosti. Vo veľkom množstve (aj keď menej kvalitného) obsahu bude oveľa ťažšie preraziť, aj keď vyhľadávače obsah generovaný umelou inteligenciou penalizujú.

Druhý spôsob, ktorým AI ovplyvní (a už ovplyvňuje) obsahový marketing, je pokles vyhľadávania informácií prostredníctvom vyhľadávačov. Niektorí používatelia sa namiesto vyhľadávania rozhodnú pýtať sa chatbotov s umelou inteligenciou. V tomto prípade používateľ neklikne na stránku a stráca sa možnosť presvedčiť ho o kúpe.

Etika a udržateľnosť

Pre 78 % amerických spotrebiteľov*** je udržateľný životný štýl dôležitý a pri nakupovaní berú do úvahy udržateľnosť. Nárast záujmu o udržateľnosť je zrejmý aj u nás a možno očakávať, že bude naďalej rásť. Dôraz na komunikáciu udržateľnosti, ekológie a sociálnej hodnoty značiek môže byť užitočným USP (unique selling proposition), ktoré bude rozhodovať

V Českej republike je ekológia tiež premennou, ktorá ovplyvňuje nákupy spotrebiteľov. Pre 50 % nakupujúcich je ekologickosť e-shopu aspoň čiastočným faktorom, ktorý pri nakupovaní zohľadňujú**.

Zmeny v spotrebiteľskom správaní

Súčasná ekonomická situácia ovplyvňuje spotrebiteľské správanie rovnako ako podmienky na prevádzku e-shopu. Podľa Shopify (nadnárodná platforma pre elektronický obchod) 81 % značiek plánuje v blízkej budúcnosti zvýšiť ceny produktov. V dôsledku toho sa očakáva pokles predaja prebytočného tovaru.

To však neznamená, že zákazníkov nemožno presvedčiť k nákupu iným spôsobom. Hitom v roku 2024 by mohli byť napríklad výhodné balíčky, zľavy pre verných zákazníkov alebo úsporné varianty výrobkov.

Túto predpoveď však treba brať s rezervou. Dokonca aj na tento rok niektoré zdroje predpovedajú pokles obratu v českom elektronickom obchode. V čase písania tohto článku je medziročná zmena obratu českého e-commerce +14 %. Oproti minulému roku sa zvýšil aj počet e-shopov na českej scéne a vzrástol podiel e-commerce na celkovom maloobchodnom obrate.*

 

* údaje ceska-ecommerce.cz
** údaje apek.cz
*** údaje mckinsey.com

 

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte slevu 15% na první nákup

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Další články

Prihláste sa na odber noviniek a získajte 15% zľavu z prvého nákupu.

Potvrďte svoje prihlásenie pomocou odkazu v e-maile.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnyNaspäť do obchodu
      Apply Coupon