Ako na obsahový marketing pre e-shop, aby prinášal výsledky? Potrebujete stratégiu!

8. 4. 2024 | Blog

Obsahový marketing je odvetvie marketingu, ktoré môže prudko zvýšiť predaj vášho elektronického obchodu alebo naopak pohltiť aj tú trochu voľného času, ktorú máte, a to s mizivými výsledkami. Aj preto je okolo obsahového marketingu veľa nejasností – niektorí ľudia sa ho nevedia nabažiť, iní ho považujú za stratu času.

V tomto článku sa pokúsime vyčistiť vzduch a pozrieme sa na to, čo je to obsahový marketing, aký prínos môže mať pre váš internetový obchod a ako funguje v praxi.

Čo je to obsahový marketing?

Obsahový marketing (alebo content marketing) je typ marketingu, ktorý sa snaží osloviť používateľov obsahom. Ten by mal používateľom prinášať hodnotu – môže byť zábavný, inšpiratívny, praktický alebo dokonca vzdelávací.

Cieľom obsahového marketingu môže byť takmer čokoľvek – od budovania povedomia o značke, cez získavanie potenciálnych zákazníkov a predaj až po udržanie existujúcich zákazníkov.

Lead = kontakt na potenciálneho zákazníka (zvyčajne e-mailová adresa).

Čo je to obsah? Prakticky čokoľvek, čo vytvoríte na zaujatie cieľového publika, ako napr:

  • fotografie, grafika, infografika
  • texty – články, elektronické knihy, príručky, prípadové štúdie atď.
  • videá, webináre
  • audio – audioknihy, podcasty
  • aplikácie a súbory
Jednou z možností marketingu obsahu je vedenie blogu.

Jednou z možností marketingu obsahu je vedenie blogu.

Vytvorený obsah je potom potrebné šíriť medzi vašich potenciálnych zákazníkov. Takýmito distribučnými kanálmi môžu byť:

  • webová stránka – zvyčajne firemný blog
  • sociálne siete
  • zasielanie e-mailov na adresu
  • platená reklama na sociálnych sieťach alebo sieťach s obsahom

Na rozdiel od iných foriem marketingu sa obsahový marketing zaobíde úplne bez platenej reklamy – pokiaľ máte kvalitný obsah, ktorý sa bude používateľom páčiť.

Prečo robiť obsahový marketing v e-shope?

Obsahový marketing je založený na princípe oslovovania ľudí užitočným alebo zábavným obsahom. Ľudia totiž takýto obsah nevnímajú ako reklamu, reagujú naň pozitívne a dokonca ho sami ďalej vyhľadávajú a šíria.

Poctivá práca na obsahovom marketingu v elektronickom obchode sa vám odmení nielen tým, že vám privedie potenciálnych zákazníkov, ale aj budovaním dôvery a povedomia o vašej značke a zvyšovaním počtu zákazníkov. To je z dlhodobého hľadiska rozhodujúce pre úspech vášho e-shopu.

Marketing obsahu je tiež skvelou formou diferenciácie. Premyslenou tvorbou obsahu môžete dať svojmu e-shopu “dušu” a vyčnievať z davu podobne zameraných e-shopov. Ľudia u vás možno nenakúpia hneď, ale môžu si vás zapamätať ako odborníka vo svojom odbore a nakúpiť nabudúce.

V prospech obsahového marketingu pre e-shopy hovorí aj to, že pri dobre zvolenej stratégii môže byť menej nákladný ako iné formy marketingu. Samozrejme, tvorba obsahu stojí čas a/alebo peniaze, ale raz vytvorený obsah zostáva na stránke a podporuje návštevnosť bez ďalších investícií.

Ako vytvoriť stratégiu pre úspešný obsahový marketing vášho e-shopu

Ste rozhodnutí robiť obsahový marketing vo svojom e-shope? Skvelé! Ale skôr, ako začnete, musíte si dôkladne premyslieť svoju stratégiu. Pretože bez nej bude vaše úsilie streľbou naslepo a úspechom bude len zásah do čierneho.

Aké otázky si položiť, než začnete?

  • Cieľová skupina a kde ju nájsť?
  • Aký obsah môžete vytvoriť?
  • Ktoré kanály môžete použiť na jeho distribúciu?
  • Ako začleníte obsah do nákupného cyklu?
Kľúčom k úspechu je premyslená stratégia marketingu obsahu v elektronickom obchode.

Kľúčom k úspechu je premyslená stratégia marketingu obsahu v elektronickom obchode.

1. Cieľové publikum, kde ho nájsť a aké témy zvoliť?

Mať definovanú cieľovú skupinu zákazníkov, ktorým predávate svoje produkty, je základom každého marketingu a obsahový marketing nie je iný.Pripomeňte si preto, kto je váš ideálny zákazník, a pozrite sa naňho z pohľadu obsahového marketingu.

O aký obsah by mal váš ideálny zákazník záujem? Aké problémy by váš obsah mohol pomôcť vyriešiť a aké potreby a túžby by ste mohli ovplyvniť? Kde môžete nájsť a osloviť svojho zákazníka?

2. Aký typ obsahu môžete vytvoriť?

Obsahový marketing je obmedzený typom obsahu, ktorý chcete vytvárať a ktorý zodpovedá vášmu sortimentu.

Ak píšete, môžete písať aktuálne články. Radi natáčate filmy? Videá s praktickými radami, ako používať výrobky, sú veľmi obľúbené. Ak predávate estetické výrobky, kvalitné fotografie budú nevyhnutné.

Existuje nespočetné množstvo možností tvorby obsahu a neustále pribúdajú nové formáty. Ak sa vám nechce vytvárať určitý typ obsahu, ale pre vašu ponuku by sa hodil, zvážte možnosť najatia tvorcu obsahu.

3. Ktoré kanály môžete použiť na distribúciu?

Pri výbere distribučných kanálov by ste mali v ideálnom prípade nájsť priesečník medzi kanálmi, na ktorých sa nachádza vaše cieľové publikum, a kanálmi, do ktorých sa hodí obsah, ktorý vytvárate.

V každom prípade je dobré začať publikovaním obsahu na svojej webovej stránke. Vyhraďte si sekciu (blog, galéria atď.), do ktorej môžete pridávať nielen články, ale aj videá, fotografie a iné typy obsahu.

Pravidelné publikovanie na webe s použitím kľúčových slov (relevantných pre váš e-shop) zlepší SEO vášho e-shopu a vďaka tomu bude prichádzať viac zákazníkov priamo z vyhľadávačov, bez platenej reklamy.

Ďalšou možnosťou, ktorú môžete využiť na distribúciu obsahu, je e-mail.To samozrejme predpokladá, že si vytvoríte databázu kontaktov, na ktoré môžete posielať newslettre.Keďže z newslettera môžete čitateľov presmerovať na svoju webovú stránku, je to užitočné aj pre všetky typy obsahu.

Veľmi obľúbeným kanálom na marketing obsahu sú sociálne médiá. Na rozdiel od posielania e-mailov a publikovania na webe, v sociálnych médiách musíte mať na pamäti, že nie každý typ obsahu je vhodný pre túto sieť. Takisto zloženie používateľov sa v jednotlivých sieťach výrazne líši, takže na danej sieti nemusíte nájsť svoje cieľové publikum.

TikTok má napríklad najnižší priemerný vek používateľov sociálnej siete – nájdete tu prevažne tínedžerov a mladých dospelých. Zrelšie publikum (40+) nájdete skôr na Facebooku.

TIP: Viac o marketingu na sociálnych sieťach sme písali v článku Propagácia vášho e-shopu na sociálnych sieťach.

4. Ako zapojiť obsah do nákupného cyklu?

Pomocou obsahového marketingu môžete osloviť zákazníkov v rôznych fázach nákupnej cesty, od prvého stretnutia s vaším e-shopom až po opakované nákupy. Aby obsahový marketing fungoval efektívne, je dôležité určiť, v ktorej fáze cyklu sa zákazník práve nachádza.

Používateľov, ktorí váš e-shop ešte nepoznajú, môžete prilákať aktuálnymi článkami na blogu a iným obsahom z vyhľadávačov alebo sociálnych sietí.Ak sa vám podarí vzbudiť ich záujem o článok, môžu sa prihlásiť na odber vášho newslettera.

Odberateľom newslettera môžete ponúknuť obsah súvisiaci s vašimi novinkami a produktmi a viesť ich priamo k nákupu.
Zákazníci, ktorí už nakúpili, sa budú zaujímať aj o novinky v e-shope a ocenia tipy a návody na produkty, ktoré si zakúpili.To ich privedie k opätovnému nákupu.

Vo všetkých týchto fázach budete používať obsah, ktorý (potenciálnych) zákazníkov zaujme a nenásilným spôsobom ich dovedie ku konverzii.

Videá sú jedným z typov obsahu, ktoré sú v súčasnosti veľmi populárne. Ich tvorba je však náročná.

Videá sú jedným z typov obsahu, ktoré sú v súčasnosti veľmi populárne. Ich tvorba je však náročná.

Obsahový marketing v praxi

Na príklade fiktívneho e-shopu s prírodnou kozmetikou si ukážeme, ako by mohla vyzerať stratégia obsahového marketingu v praxi:

1. E-shop si na základe prieskumu definuje svojho cieľového zákazníka:
Žena vo veku 20-45 rokov, ktorá používa kozmetiku a zaujíma sa o jej zloženie z hľadiska zdravia a životného prostredia.Aktívne používa sociálne siete (Instagram, YouTube).

2.Analýza kľúčových slov – t. j. aké témy a ako často ľudia vyhľadávajú vo vyhľadávačoch – a analýza konkurencie môžu tieto témy ďalej rozšíriť alebo špecifikovať.

3. E-shop sa rozhodne vytvoriť blogové články, ktoré jednoducho čitateľným spôsobom vysvetľujú zložky a výhody prírodnej kozmetiky a obsahujú relevantné kľúčové slová (napr. Zloženie šampónu: Tieto látky vo vlasoch určite nechcete.) Tieto články môžu účinne zvýšiť návštevnosť z vyhľadávačov a zároveň tvoria základ príspevkov na sociálnych sieťach.Každý článok ponúkne čitateľom aj formulár na prihlásenie do newslettera.

Okrem toho sa e-shop rozhodne natočiť vzdelávacie videá o kozmetike, ktoré budú súčasťou príspevkov na blogu a budú sa používať aj na propagáciu v sociálnych médiách a nábor sledovateľov.

4. Pre používateľov, ktorí už sledujú sociálne siete, odoberajú newslettre alebo hľadajú konkrétny produkt, bude e-shop pripravovať články a videá užšie zamerané na sortiment (napr. s porovnaním konkrétnych produktov, návodmi na použitie atď.), ktoré ich privedú k nákupu. Samozrejme, na tieto články sa bude upozorňovať v newsletteri a na sociálnych sieťach.

5. Zákazníkom, ktorí už nakúpili, sa potom bude prostredníctvom e-mailu posielať obsah zameraný na návody na použitie, používanie, údržbu alebo pripomenutie ďalšieho nákupu, čo ich privedie k opätovnému nákupu (napr. článok Ako čistiť kozmetické štetce? s ponukou doplnkových produktov).

Obsahový marketing v e-shope WooCommerce

Začať s obsahovým marketingom v e-shope WooCommerce je dobrý nápad.Samotný WordPress je v základe prispôsobený na vytváranie a publikovanie príspevkov, takže nebudete mať problém s vytvorením blogu v existujúcom e-shope.

Okrem textu môžete do článkov blogu vo WordPress jednoducho vkladať videá, fotografie, grafiku alebo odkazy a využívať tak rôzne formáty na obsahový marketing.

Pre ďalšie funkcie, ktoré potrebujete, ale WordPress ich štandardne neponúka, môžete použiť pluginy alebo externé programy.Napríklad na e-mailový marketing sa vám bude hodiť plugin, ktorý prepojí vašu e-mailovú platformu so službou WooCommerce, napríklad plugin SmartEmailing.

Plugin SEO vám pomôže s optimalizáciou pre vyhľadávače a získavaním návštevníkov z výsledkov vyhľadávania.

Mali by ste sa zamyslieť aj nad hodnotením úspešnosti. Pomôcť vám v tom môže služba Google Analytics, reporty WooCommerce alebo niektorý z analytických pluginov.

Obsahový marketing nie je len o vytváraní obsahu, ale aj o plánovaní stratégie a vyhodnocovaní cieľov.

Obsahový marketing nie je len o vytváraní obsahu, ale aj o plánovaní stratégie a vyhodnocovaní cieľov.

Záver

Obsahový marketing pre elektronický obchod je jedným zo súčasných trendov, ktorý získava na význame najmä v súvislosti s rastúcou konkurenciou v podobe online trhovísk. Malé aj veľké e-shopy sa vďaka obsahovému marketingu môžu odlíšiť, zviditeľniť a dosiahnuť pozíciu “experta” pre dané odvetvie.

Obsahový marketing pomôže nielen pri získavaní nových zákazníkov, ale aj pri udržaní existujúcich zákazníkov a zvyšovaní ich celoživotnej hodnoty (CLV).

Na rozdiel od iných foriem marketingu nie je obsahový marketing závislý od pravidelného prílevu finančných prostriedkov (ako napríklad PPC reklama), ale jeho hodnota sa časom zvyšuje. Je to preto, že raz vytvorený obsah môže zostať na webovej lokalite a opakovane viesť návštevnosť z vyhľadávačov počas dlhého obdobia.

Náklady na obsahový marketing sa môžu rovnať nákladom na tvorbu a revíziu obsahu, hoci platená distribúcia obsahu (napr. prostredníctvom sociálnych médií) môže pomôcť pri vyššom zapojení publika.

Hoci sa formát a distribúcia obsahu s jeho vývojom naďalej mení, samotný obsah zostáva stabilne užitočnou súčasťou marketingovej stratégie elektronického obchodu. Už ste sa do neho pustili?

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte slevu 15% na první nákup

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Další články

Prihláste sa na odber noviniek a získajte 15% zľavu z prvého nákupu.

Potvrďte svoje prihlásenie pomocou odkazu v e-maile.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnyNaspäť do obchodu
      Apply Coupon