Propagácia e-shopu na sociálnych sieťach

Propagácia vášho e-shopu na sociálnych sieťach: Ktorá sociálna sieť je najlepšia?

13. 11. 2023 | Blog

Propagácia e-shopu na sociálnych sieťach je dnes štandardom, ale ich sila sa často podceňuje. Sociálne siete môžu váš marketing vyniesť do nebies alebo nadobro pochovať povesť vašej značky. Nie každá sociálna sieť je však vhodná na propagáciu vašej firmy. Skôr ako začnete, dobre si premyslite, ktorá sociálna sieť je pre váš internetový obchod vhodná. Vďaka nášmu článku sa môžete ľahko zorientovať v rôznych typoch sociálnych sietí.

Propagácia vášho e-shopu a úloha sociálnych sietí

Ak váš e-shop predáva, potom už ste na sociálnych sieťach, aj keď nemáte profil. Pravdepodobne sa totiž nájdu zákazníci, ktorí sa o vašich produktoch zmienia alebo ich dokonca odfotia. Nemali by ste chýbať ani vy, pretože len tak budete mať šancu zachytiť to dobré a zlé, čo sa o vašom e-shope alebo produktoch na sieťach šíri.

Prostredníctvom sociálnych sietí môžete osloviť nových zákazníkov a udržiavať kontakt s existujúcimi. Dobre riadená propagácia na sociálnych sieťach vytvára okolo vášho e-shopu komunitu. Zákazníci, ktorým sa páči obsah vašich sociálnych médií a vaša značka ako celok, potom pri nákupe uprednostnia váš e-shop pred konkurenciou. Vo vysoko konkurenčných odvetviach elektronického obchodu sú komunita a marketing na sociálnych sieťach kľúčové.

TIP: Zaujímajú vás konkrétne spôsoby využitia sociálnych médií v marketingu vášho e-shopu? Pozrite si náš článok o tom, ako premeniť sledovateľov na zákazníkov.

Faktory výberu sociálnej siete na propagáciu elektronického obchodu

Ako sme už spomenuli, existuje množstvo sociálnych sietí a nie každá sociálna sieť je vhodná pre každý typ podniku. Pri výbere správnej siete by ste mali zvážiť niekoľko faktorov. Patrí medzi ne vaša cieľová skupina a sortiment tovaru, ktorý predávate, spôsob fungovania sociálnej siete a vaše možnosti tvorby obsahu.

Cieľová skupina

Každý elektronický obchod by mal mať definovaného “ideálneho zákazníka”. Komu predávate svoje výrobky? Je dôležité si uvedomiť, že každá sociálna sieť je špecifická a priťahuje určité skupiny používateľov. Nemá zmysel zakladať profily na platformách, kde sa vaši zákazníci nevyskytujú. Najskôr je teda potrebné urobiť prieskum a zistiť, či sa vaša cieľová skupina na danej sieti nachádza.

Rozsah obchodu

Ďalším bodom, ktorý je potrebné zvážiť, je sortiment obchodu. Niektoré produkty a témy ťahajú viac na určitých sieťach a na iných nefungujú dobre. Uprednostnite sieť, ktorá má väčší potenciál na úspech, a nestrácajte čas tam, kde nie je žiadna nádej.

Cena reklamy vs. organický dosah

Zvážte tiež, či máte rozpočet na reklamu. Sú sociálne siete s vysokým organickým dosahom, kde na prerazenie stačí kvalitný obsah a aktivita, na druhej strane sú siete, kde bez platenej propagácie neurobíte dieru do sveta, ale majú prepracovaný systém reklamy. Aká bude vaša cesta?

Typy obsahu, ktoré dokážeme vytvoriť

Premyslite si, čím budete siete napĺňať. Text, fotografie, videá, grafika? Sociálne siete zamerané na video obsah pre vás pravdepodobne nebudú vhodné, ak nechcete vytvárať videá. Každá sieť má špecifické požiadavky na obsah, ktoré rozoberieme nižšie.

Typy sociálnych sietí na propagáciu elektronického obchodu

Celosvetovo najpoužívanejšími sociálnymi sieťami sú Facebook a YouTube, za ktorými nasledujú Instagram a TikTok. V Českej republike je trend podobný. Pozrime sa na jednotlivé siete bližšie.

Facebook

Na Facebooku je približne 5 500 000 Čechov starších ako 18 rokov, pričom mierne prevažujú ženy. Najpočetnejšia veková skupina je 46+ (36 %), nasleduje skupina 26-35 a 36-45 rokov (obe 23 %).

Facebook je sociálna sieť so širokým dosahom. Má používateľov prakticky z každej demografickej skupiny.

Ako e-shop máte možnosť využívať svoj obchodný profil (stránku) na zverejňovanie informácií o svojom obchode, kontaktných údajov, odkazov, obrázkov a obsahu pre svojich fanúšikov. Na budovanie komunity sú skvelým nástrojom skupiny na Facebooku, kde môžu všetci členovia zverejňovať obsah.

So svojimi fanúšikmi môžete komunikovať prostredníctvom súkromných správ a komentárov k príspevkom alebo v skupinách. Okrem toho môžu fanúšikovia pridávať recenzie na vašu stránku.

Bohužiaľ, organický dosah (t. j. množstvo používateľov, ktorí vidia vaše príspevky bez platenej propagácie) je na Facebooku veľmi nízky, preto musíte zvážiť investíciu do reklamy. Facebook má veľmi prepracovaný reklamný systém. Reklamy môžete cieliť na základe demografických údajov a záujmov používateľov alebo nastaviť remarketing. Hoci je miera zapojenia používateľov Facebooku nižšia ako v iných sociálnych sieťach, návratnosť investícií (ROI) do reklamy je jedna z najvyšších. Videoreklamy majú vo všeobecnosti lepšie výsledky.

Instagram

Na Instagrame je približne 4 000 000 Čechov, z toho 55 % tvoria ženy. Najpočetnejšia veková skupina je 18 – 25 rokov, nasleduje 26 – 35 rokov.

Instagram je vizuálna platforma. Príspevky na Instagrame sú založené na krásnych (alebo aspoň zaujímavých) fotografiách, grafike a videách. Najobľúbenejšie a v súčasnosti aj najefektívnejšie sú krátke videá, nazývané Reels. Využívať môžete aj Stories (obsah na 24 hodín), klasické príspevky alebo karusely (príspevky s viacerými obrázkami) a živé vysielanie.

Rovnako ako na Facebooku môžete (a mali by ste) komunikovať s fanúšikmi v komentároch alebo súkromných správach. Môžete tiež nastaviť kanál vysielania pre svojich fanúšikov a komunikovať s nimi ako so skupinou.

Na Instagrame môžete tiež inzerovať podobným spôsobom ako na Facebooku, keďže oba patria spoločnosti Meta. Okrem iného je Instagram baštou influencerov a influencer marketing je tu rozšírenejší ako na Facebooku.

Influenceri sú užívatelia s veľkým publikom, ktorí vám pomôžu (za poplatok alebo za bezplatné produkty) propagovať vašu firmu. Pri výbere influencera je dôležité zvážiť, či je jeho publikum vašou cieľovou skupinou.

Obchodný profil na Instagrame bude vhodný pre všetky e-shopy, ktoré dokážu vytvárať vizuálne atraktívny obsah. Móda, umenie, ale aj kozmetika, šport, dom a záhrada. Existuje veľa tém, ktoré môžu na Instagrame upútať pozornosť, je len na vás, aby ste vymysleli a vytvorili dobrý obsah. Základom budú vždy kvalitné fotografie, videá a grafika.

YouTube

YouTube, hoci sa to nezdá, je tiež sociálna sieť a jedna z najnavštevovanejších stránok na svete. Odhaduje sa, že YouTube pravidelne navštevuje 5 až 6 miliónov Čechov.

YouTube je sieť založená na videách. Najrozšírenejšie je klasické video, druhým dostupným formátom sú krátke videá do 60 sekúnd – YouTube Shorts. Okrem zverejňovania vlastných videí je YouTube zaujímavý aj svojimi možnosťami reklamy. Môžete použiť bannery na stránkach s videom alebo priame reklamy pred/počas videa. Samozrejme, môžete cieliť na základe demografických údajov, záujmov alebo nákupného zámeru.

YouTube je členom rodiny Google, takže ak už inzerujete v Google, môžete svoj reklamný dosah ľahko rozšíriť aj na YouTube.

Pre koho je služba YouTube vhodná? Pre akýkoľvek produkt, pri ktorom môžete vytvoriť zaujímavé videá demonštrujúce používanie produktu v praxi. Najúspešnejšími videami na YouTube sú videá “Ako na to…”. Nahrávajte videá s návodmi, video lekciami alebo ukážkami fungovania vašich produktov a sledujte, ako používatelia na tento obsah reagujú.

Zároveň môžete zarábať prostredníctvom služby YouTube pomocou jej partnerského programu, ktorý umiestňuje reklamy iných spoločností vedľa obsahu vašich videí, alebo si zriadiť členskú sekciu pre odberateľov z radov používateľov služby YouTube.

Propagujte svoj e-shop na sociálnych sieťach

Propagujte svoj e-shop na sociálnych sieťach

LinkedIn

LinkedIn je profesijná sociálna sieť, na ktorej nájdete viac ako 2 000 000 Čechov, pričom mierne prevažujú muži. Najväčšia veková skupina je vo veku 25 až 34 rokov.

LinkedIn je zameraný na prezentáciu firiem, zamestnancov a podnikateľov. Dobre slúži na nadväzovanie obchodných vzťahov, čo vás môže zaujímať, ak je váš segment B2B alebo hľadáte dodávateľov.

Špecialitou LinkedIn je nábor zamestnancov. Ak hľadáte nových členov tímu, je jednoduché osloviť potenciálnych zamestnancov na základe ich požadovaných skúseností alebo vzdelania.

Obsah na LinkedIn stojí na dobrom texte. Viac ako na iných sieťach musí byť obsah kvalitný a obohacovať čitateľa. Doplňte text vhodnými fotografiami alebo grafikou a ponúknite sledovateľom na stiahnutie PDF alebo video. Organický dosah na LinkedIn je stále vynikajúci a môžete preraziť aj bez platenej reklamy.

Pinterest

Pinterest je sociálna sieť zameraná na ukladanie a vyhľadávanie nápadov a plánovanie projektov. Väčšina používateľov ju vníma skôr ako vyhľadávač než sociálnu sieť. V Českej republike Pinterest navštevuje približne 1,5 milióna používateľov, z toho približne 60 % tvoria ženy.

Príspevky v službe Pinterest, nazývané piny, sú obrázky s textom (zvyčajne grafickým), ktoré odkazujú na nejaký zaujímavý obsah alebo sú samy o sebe informatívne. Používatelia môžu vytvárať nástenky s pripnutými prvkami (zdieľané aj viacerými používateľmi), navzájom sa sledovať (alebo sledovať jednotlivé nástenky) a tiež komunikovať v správach.

Témy, ktoré sú na službe Pinterest obľúbené:

  • móda
  • kozmetika, starostlivosť o vlasy a nechty
  • domáci dizajn, renovácia
  • urob si sám, záhrada
  • udalosti – oslavy, svadby, sviatky
  • jedlo, recepty, varenie

Ak sa vaše produkty týkajú niektorej z týchto kategórií, Pinterest môže byť sľubnou platformou pre váš e-shop. Okrem toho, že môžete pripínať piny na svoj obsah (články na blogu, videá, infografiky) a produkty, môžete vytvoriť nástenku na zdieľanie pre svojich fanúšikov. Na túto nástenku môžu pridávať súvisiace piny, ktoré sa zobrazia všetkým nasledujúcim členom. Takéto nástenky majú slušný organický dosah.

Ak chcete byť viditeľní v službe Pinterest, musíte sa okrem kvalitného obsahu zamerať aj na vhodné kľúčové slová v popise profilu a nástenky. Organický dosah tejto siete je stále veľmi dobrý. Pinterest ponúka aj platenú propagáciu.

TikTok

TikTok je aktuálny hit a sieť, ktorá určuje trendy na internete. TikTok má približne 1 800 000 českých používateľov, z ktorých 50 % je vo veku 18-24 rokov a ďalších 25 % patrí ku generácii 25-34 rokov. Je to teda sieť skôr mladšieho publika, ale stále tu nájdete viac ako 420 000 ľudí starších ako 35 rokov. A ich počet stále rastie.

Ak je vaša cieľová skupina podobného zamerania, potom je TikTok jasnou voľbou. Hlavným médiom TikToku sú krátke videá alebo živé vysielania. TikTok má veľmi dobrý organický dosah, ktorý závisí výlučne od toho, ako sa používateľom páči váš obsah. To kladie pomerne vysoké nároky na tvorbu, ale na druhej strane ušetríte peniaze za reklamu. Tá je na TikToku tiež možná, ale rozhodne nie je tak rozšírená a prepracovaná ako na iných sieťach.

Na TikToku je rozšírený aj influencerský marketing. Medzi obľúbené produkty na TikToku patrí kozmetika, šperky, dekorácie, spotrebiče atď. Obsah na TikToku je veľmi neformálny a bude si vyžadovať častú aktivitu, aby propagácia e-shopu na tejto sieti mala zmysel.

X (predtým Twitter)

Sociálna sieť X prežíva od svojho prevzatia Elonom Muskom a premenovania turbulentné časy a nič nie je isté. V súčasnosti je na X približne 1 600 000 Čechov, pričom väčšinu tvoria muži (57 %). Generačne dominujú mileniáli a generácia Z, teda ľudia mladší ako približne 40 rokov.

Sociálna sieť X je pravdepodobne jedinou sieťou, kde si vystačíte len s textom. Ale pozor, pre bežný príspevok je stanovený limit 280 znakov, len používatelia s prémiovými účtami sa limitu nemusia obávať. Takže vaša správa musí byť naozaj vybrúsená, aby mala šancu na úspech. Do príspevku môžete pridať obrázky, videá a odkazy, ale na rozdiel od iných sietí to nie je bezpodmienečne nutné. Jednotlivé príspevky môžete označovať ako obľúbené, zdieľať ich alebo na ne reagovať. Reakcie sa zobrazujú ako ďalšie samostatné príspevky, takže tie úspešné sa lavínovite šíria k ďalším a ďalším sledovateľom. Interakcia s ostatnými používateľmi je kľúčom k úspechu na sieti X.

Sieť X je rýchla a príspevky (okrem tých najúspešnejších) čoskoro zaniknú v zabudnutí, takže sa hodí na častejšie aktualizácie. Ak máte čo povedať, neváhajte písať príspevky niekoľkokrát denne. Sieť X je vhodná na rýchle odpovede zákazníckeho servisu, aktualizácie a upozornenia pre zákazníkov. Na X je možné inzerovať a postupne sa zvyšuje.

S akými produktmi bude propagácia e-shopu na sociálnych sieťach drhnúť?

Žiaľ, nie všetky produkty a e-shopy sú vhodné na propagáciu na sociálnych sieťach. Každá sieť má svoj vlastný etický kódex a s tovarom a témami, ktoré jej nevyhovujú, máte jednoducho smolu. Typicky ide o alkohol a tabakové výrobky, lieky, výrobky z konope a zbrane. Algoritmy na schvaľovanie príspevkov však nie sú vždy presné, takže je možné, že aj zdanlivo neškodný príspevok môže byť pozastavený len na základe podozrenia z jeho nevhodnosti.

Budovanie vzťahov je základom propagácie vášho e-shopu na sieťach

Nech už si ako nástroj propagácie svojho e-shopu vyberiete ktorúkoľvek sieť, budovanie vzťahov so zákazníkmi bude na všetkých z nich nevyhnutné. Ak zo sietí urobíte len ďalší katalóg produktov, sociálne siete vám neprinesú nič nové.

Sociálne siete sú ideálne na to, aby prinášali zaujímavý obsah a priamy kontakt so zákazníkmi. Vaším cieľom by malo byť vytvorenie pozitívneho vzťahu so zákazníkmi, ktorý zabezpečí, že vás budú nielen sledovať, ale že budete ich prvou voľbou, keď sa rozhodnú nakúpiť.

Ak si vyberiete správnu sociálnu sieť, propagácia vášho elektronického obchodu bude hračka. Aká bude tá vaša?

 

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a získejte slevu 15% na první nákup

Souhlasím se zasíláním newsletterů a přečetl jsem si vše o zpracování osobních údajů.

Další články

Prihláste sa na odber noviniek a získajte 15% zľavu z prvého nákupu.

Potvrďte svoje prihlásenie pomocou odkazu v e-maile.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnyNaspäť do obchodu
      Apply Coupon